E-Comerç
El concepte de
comerç electrònic inclou la compra, venda, màrqueting i subministrament d'informació sobre productes, bens i serveis mitjançant xarxes informàtiques. Es tracta de tot un conjunt d'aplicacions informàtiques aplicades a les transaccions comercials, fet que permet que les parts involucrades no hagin de tenir necessàriament un contacte físic.
Les noves tecnologies també han aportat un nou impuls al comerç, especialment perquè fan possible la transferència electrònica de diners, l'administració de cadenes de subministrament, nous mètodes de màrqueting per Internet, el processament de transaccions en línia, l'intercanvi electrònic de dades, l'organització de la comptabilitat i l'inventari
, i la recol·lecció de dades.
Productes idonis per al comerç electrònicEn general, es consideren més idonis per a la compra-venda en línia els
productes o serveis digitals (per exemple, una subscripció a un servei de música en línia, la inscripció en un curs e-learning o fer trucades amb un servei de telefonia VoIP de pagament).
Però també ho són altres productes, per als quals la compra i el pagament es realitzen en línia, però el client/a recull físicament el producte o el rep per correu postal o transport (compra d'electrodomèstics, mobiliari, material d'oficina, etc.).
D'altra banda, la popularització de la compra de bitllets per a companyies aèries de baix cost, també ha extés l'ús dels
títols de transport electrònics per a viatjar en avió, tren, vaixell o autobús.
En general, es consideren menys aptes els productes de baix valor afegit, els productes peribles o els s'han de provar, tocar, olorar... Malgrat això, podem fer comandes en línia a llocs web de supermercat i botigues virtuals de roba.
Tipologia de comerç electrònicEs distingeixen diferents tipus segons els agents involucrats:
- Comerç electrònic entre empreses (en anglès “business to business”, B2B): es tracta de la compra de bens o serveis per part d'una empresa a una altra. Entrarien dins d'aquesta categoria la subcontratació i la venda a l'engrós.
D'altra banda, trobem aliances estratègiques per part de les empreses de cara al consumidor final. Es tracten de portals B2B en què trobem els productes de diferents empreses aglutinades per sector (automoció, alimentació o hosteleria, entre d'altres), a mode de gran aparador i directori de diferents marques, productes i empreses. Alguns exemples: www.infohoreco.es, www.abc-wood.com, www.ambientum.com.
- Comerç electrònic d’empreses a consumidors (“business to consumer”, B2C): és la modalitat més coneguda, es tracta de la venda de productes o serveis per part d'una empresa directament al consumidor/a per Internet. Qualsevol tipus de botiga en línia és un bon exemple, nomenarem simplement Amazon.com, per haver estat una de les pioneres en aquest camp.
- Comerç electrònic entre consumidors (“Consumer to consumer”, C2C): es tracta de transaccions privades entre consumidors. Aquestes operacions es fan molt a sovint utilitzant el correu electrònic, a través de portals web, xarxes socials i inclús la tecnologia P2P. Entre els portals més coneguts, trobem el lloc de subhastes e-Bay, que progressivament ha evolucionat cap a un servei més localitzat.
- Comerç electrònic d’empreses a altres empreses i a consumidors (“business to business”+“business to consumer”, B2B2C): en aquesta forma de comerç la mateixa plataforma de distribució contempla tot el procés des de la fabricació fins al consumidor final, sense intermediaris. La telefonia és un sector de mercat que pot aprofitar bé els avantatges d'aquest tipus de negoci.
- Comerç electrònic d’empresa a empleat (“business to employee”, B2E): És la relació comercial que s'estableix entre una empresa i els seus propis treballadors/ores. Un exemple comú són els paquets propis o d'altres empreses que ofereixen les companyies aèries als seus empleats mitjançant una intranet.
Font: Compres on-line, a Viquillibres