Ara sou peces clau per a la sensibilització de la resta de la població vers la seguretat aplicada a les noves tecnologies.
Com podem transmetre aquest coneixement adquirit?
Qui estic formant? Detecció.
Primer de tot caldrà plantejar-se: qui són els aprenents? quina és la seva edat? quina és la seva experiència prèvia? en definitiva, des de quin punt partim.
La diferència entre el punt de partida i el vostre coneixement com a formadors serà el seu camí d'aprenentatge. D'això en les teories constructivistes s'anomena Zona de Desenvolupament Proper.
Què vull ensenyar? Objectius.
Un cop sapiguem des d'on partim, haurem de plantejar-nos què volem mostrar-los. És possible que vulguem o puguem transmetre tot el nostre coneixement a tots els alumnes.
Molt possiblement als infants no els parlarem de les lleis constitucionals però si dels bons hàbits i de les possibles amenaces, per exemple.
Així doncs ens proposarem un objectiu a assolir, que en cada cas serà diferent i adaptat als alumnes concrets. Això farà que els siguin més efectius els aprenentatges, ja que és la manera de que els siguin significatius.
Si tenim un objectiu molt ambiciós serà difícil de veure'l materialitzat, és per això que us recomanem desgranar aquest gran objectiu en objectius més concrets i assequibles a curt termini, de manera que els alumnes puguin veure resultats aviat que els motivin a continuar aprenent i així de mica en mica anar avançant per la Zona de Desenvolupament que comentàvem anteriorment.
Quan marqueu objectius heu de pensar tant en els aprenentatges concrets que voleu que facin els/les alumnes com el desenvolupament competencial que faran gràcies a aquests nous coneixements. D'aquesta manera quan els faci aprendre què és el correu brossa (objectiu 1r) també els ensenyo a ser autosuficients i crítics (objectiu 2) ja que aprenen a diferenciar el que és fiable del que no (possible objectiu 3).
Com assolir el repte.
Per aconseguir els objectius que plantegem no n'hi ha prou en nombrar-los o explicar-los per a que la gent ho integri com a propi. En el cas de la seguretat no n'hi ha prou amb saber de què va, és necessari interioritzar fins al punt de que sigui una pràctica habitual el fet de protegir-se, són aprenentatges que hauran de quedar lligats a la manera d'actuar davant la xarxa en cada moment.
És per això que depenent dels objectius, l'alumnat, el grau de coneixement previ i la disponibilitat d'eines haurem d'escollir unes metodologies o altres.
En el proper recurs del mòdul trobareu un recull de propostes que us poden servir per a dur a terme les formacions. Entre els recursos podreu inspirar-vos o triar per a plantejar les vostres formacions.
En qualsevol cas es recomana que siguin experiències com més vivencials possibles i que s'acostin a les realitats del grup de manera que els aprenentatges però també les classes siguin significatives per als que aprenen, serà la millor manera de que interioritzin els nous coneixements.
Com avaluar el procés d'aprenentatge.
És evident que molts cops el propi aprenentatge es demostra en el moment de ser aprés. També és cert que depenent de la metodologia escollida per a treballar els continguts ens portarà a avaluar o a fer-nos una impressió del que han aprés els/les alumn@s. Un altre cas que ens podem trobar és que per saber si realment han interioritzat el que els hem mostrat és un cop ha passat una mica de temps i es roben davant de situacions de risc per a la seguretat a la xarxa.
A més de tot això, com a formadors us caldrà prendre la decisió de com voleu avaluar o fins i tot si és necessari en alguns casos.
Podeu avaluar de manera quantitativa a través de proves tipus examen, o qüestionari, on avaluar si han assolit o no els coneixements. Aquest sistema tot i revelar el grau de coneixement sobre els temes a nivell teòric en un moment concret, té una contra partida, no sabem si han interioritzat els aprenentatges fins a assumir-los com a conductes pròpies. Tot i així pot ser molt indicat per a certs col·lectius.
L'avaluació qualitativa implica una mica més de feina per al formador que ha d'estar atent al procés constantment i en pot avaluar la qualitat de cada moment de l'aprenentatge. Aquest sistema es pot convertir en complex si el nombre de persones que s'avalua és elevat.
Però també ens permet aportar a l'avaluació l'observació in situ de conductes realitzades pels alumn@s davant de situacions concretes.
Avaluar la formació
Per avaluar el resultat de la formació hem de contrastar els objectius plantejats i contrastar-lo amb el que hem assolit.
D'una banda aplicar aquest criteri a cada aprenent ens ajudarà a veure si ha arribat a assolir allò que preteníem tant en continguts com en competències.
D'altra banda avaluar de manera genèrica si el grup ha arribat a assolir els objectius.
En aquest punt arribar un nou aprenentatge per a vosaltres formadors. Es tracta de confrontar la vostra idea formativa inicial amb la realitat i veure si és ajustada o allunyada.
Si està ajustada, els participants han assolit els objectius que havíem plantejat, sabem que és una bona pràctica i adequada per a treballar aquest contingut.
Si està allunyada, els coneixements assolits pels participants no compleixen amb els objectius plantejats, cal revisar el pla inicial i reformular-lo.
Això no significa que estigui tot malament sinó que possiblement hem estat molt ambiciosos o que la metodologia que hem triat per a assolir aquests objectius no era l'adequada.
En aquest cas cal intentar esbrinar que és el que ha anat malament, fer una mica d'anàlisi de com ha anat la sessió i veure en quin punt els alumnes no han seguit el camí que els teníem preparat. Quan hàgim identificat on ha fallat la planificació ja tindrem la manera de modificar-ho i millorar-ho amb una estratègia més ajustada als nostres alumnes, i a vegades, simplement posant uns objectius més propers.
Un darrer aprenentatge
El teu propi aprenentatge. En cada procés formatiu que inicieu amb els vostres alumnes aprendreu coses noves i sorgiran nous reptes que us faran cercar i trobar noves estratègies. Aprofiteu aquests moments i aquests aprenentatges no esperats i no prèviament pautats per a la vostra pròpia formació i la d'aquells altres alumnes que formeu a partir d'aquests moments.
Esperem que amb aquestes pautes sigueu capaços de formar i sensibilitzar molta població per a que estiguin segurs cada vegada que són d'avant d'una eina tecnològica.