loader image
Vés al contingut principal
Inici

Esquema per temes

  • Benvinguts al curs de

    Web 2.0

    Biblioteques 2.0

    "Les biblioteques i els museus inspiren una extraordinària
    confiança i solidesa entre els seus usuaris adults"

    conclouen l'Institute of Museum and Library Services i la Unc School of Information and Library Science en un estudi recent.

    En els darrers anys a les biblioteques, a part de les prestatgeries plenes de llibres, diaris, revistes, taules i cadires hi podem trobar alguns altres elements que poden ser molt importants per a les persones usuàries i pel mateix personal de biblioteques: ordinadors, informació en suport digital, webcams, micròfons, altaveus, impressores, fotocopiadores, escaner...

    Amb les TIC, la feina del bibliotecari va canviant progressivament. Ja no en deu quedar cap que faci les fitxes dels volums que entren a mà. Hi ha moltes aplicacions informàtiques que faciliten enormement la gestió de la biblioteca.

    Però, i a part de la gestió, les TIC ens poden ajudar més? Sí! de ben segur, i sobretot últimament, atès que la xarxa ha evolucionat cap a un model molt més interactiu on la participació de la persona usuària és primordial.

    Tothom hem sentit en un moment o altre paraules tipus Web 2.0, comunitats virtuals, xarxes socials... Però sabem realment què és tot això? I, el més important:ens pot ajudar en la nostra feina?

    Seguim el curs i trobarem les respostes

  • Tema 1

    Mòdul 1: Web 2.0. Conceptes i nous rols

    MODALITAT: VIRTUAL



    Primer de tot ens situarem. Com ja hem dit en el mòdul introductori hi ha moltes paraules que ens sonen i molts conceptes que no ens acaben de quedar clars. Però quin paper hi juguem tots plegats?

    Llegeix els materials atentament i després podràs passar a fer les tasques i activitats proposades. Ah! si estàs a la biblioteca o en un lloc on hi ha més gent, et recomanem que et posis uns auriculars, dins dels materials hi ha contingut multimèdia i per tant t'exposes a que et cridin l'atenció!

    El temps estimat del mòdul és d'1 hora.

    Objectius

    Identificar els diferents serveis i aplicacions que ofereix la Web 2.0 i que poden ser usats com a suport a la tasca de la bilbioteca.

  • Tema 2

    Mòdul 2: Sindicació de continguts

    MODALITAT: VIRTUAL


    Sona complicat això de la sindicació de continguts, oi? Doncs ho sembla però en realitat és una cosa molt útil i que ens estalviarà molt de temps. Una vegada haguem entès què és i com funciona aprendrem a fer servir una eina en línia que canviarà la nostra vida laboral.

    El temps estimat del mòdul és de 2 hores
    .

    Recordeu, com dèiem a la presentació del curs, que cal buscar una estona de tranquil·litat per poder llegir totes les lectures.

    Us proposem que comenceu llegint els materials i continguts, i després ja podreu passar a les tasques i activitats proposades.

    Bona feina!

    Objectius

    • Entendre el concepte RSS
    • Conèixer les aplicacions com Netvibes, Google Reader
    • Compartir webs i blocs d'interès per al personal de la biblioteca i les persones usuàries

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures i als continguts del mòdul
  • Tema 3

    Mòdul 3: El bloc de la biblioteca

    MODALITAT: VIRTUAL


    Internet ha esdevingut una recopilació d'informació impressionant i algunes eines que fem servir a la xarxa han facilitat enormement la comunicació entre usuaris i usuàries.

    Fa uns anys Internet estava reservada a uns pocs entesos en el tema, però avui en dia ha evolucionat de tal manera que tothom amb unes mínimes capacitats digitals pot convertir-se en una persona generadora d'informació i en una comunicadora virtual.

    El bibliotecari pot aprofitar algunes eines que Internet posa al seu abast per arribar a molts més usuaris, d'una forma molt més eficient i ràpida. Els blocs són una d'aquestes eines que ens seran quasi bé imprescindibles, si no volem quedar obsolets.

    El temps estimat del mòdul és de 3 hores
    .

    Llegiu-vos atentament els materials. Després confeccionarem un bloc per a la nostra biblioteca amb una eina molt senzilla. El bloc ens servirà per posar-hi informació i serà un canal de comunicació amb els nostres usuaris.

    Objectius

    • Conèixer els conceptes bàsics referits als blocs i les diferents eines existents
    • Crear el bloc de la biblioteca i aprendre les nocions bàsiques per a publicar

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures i als continguts del mòdul
  • Tema 4

    Mòdul 4: Multimèdia: el so

    MODALITAT: VIRTUAL


    A la xarxa hi ha informació de molts tipus: text, audio, video, etc. No costa massa elaborar material d'aquest tipus. En aquest módul veurem com fer-ho.

    El temps estimat del mòdul és de 2 hores
    .

    Objectius

    • Conèixer què és i per a què serveix el podcasting.Compartir podcasts en el bloc
    • Aprendre a realitzar i editar fitxers de so
    • Proposar idees per a la biblioteca relacionades amb l'àudio

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures, i continguts del mòdul
  • Tema 5

    Mòdul 5: Multimèdia: Imatges

    MODALITAT: VIRTUAL


    Moltes vegades diem que una imatge val més que mil paraules, i és cert! Els internautes ens caracteritzem per ser molt impacients i, per tant, agraïm més una imatge clara i entenedora que d'un text llarg i pla.

    Fer fotos amb la càmara digital és molt fàcil, ningú ha de tenir problemes per disparar en mode automàtic. Però descarregar les imatges a l'ordinador, editar-les i integrar-les al bloc ens pot semblar més complicat. Ja veureu que després de llegir el material ho trobareu senzill.

    El temps estimat del mòdul és de 2 hores
    .

    Objectius

    • Teoria sobre la imatge digital
    • Conèixer les aplicacions de Flickr, Picnik i similars
    • Integració d'imatges al bloc

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures, i continguts del mòdul
  • Tema 6

    Mòdul 6: Multimèdia: Vídeo

    MODALITAT: VIRTUAL


    Ens n' hem sortit bé amb les fotografies i imatges, eh! Doncs ara toca el vídeo. Ens pot semblar una mica més complicat, però pràcticament totes les càmares digitals compactes graven vídeo, i hi ha moltes pàgines web amb vídeos que podem utilitzar.

    El temps estimat del mòdul és de 2 hores
    .

    Objectius

    • Teoria de vídeo
    • Conèixer l'aplicació del Youtube i integració de vídeo al bloc
    • Confeccionar un petit vídeo de la nostra biblioteca
  • Tema 7

    Mòdul 7: Continguts 2.0: Presentacions

    MODALITAT: VIRTUAL


    A vegades hi ha coses que les hem d'explicar mil i una vegades. Si hem de fer una xerrada o explicar un conte, ens anirà molt bé ajudar-nos d'algunes imatges. Tant si ho fem presencialment com si ho fem en línia, una presentació ens anirà molt bé.

    En aquest mòdul aprendrem a confeccionar-la i a integrar-la en el bloc.

    El temps estimat del mòdul és d'1 hora
    .

    Objectius

    • Conèixer una bona combinació: Open Office presentacions i Slideshare
    • Integració de les presentacions al bloc
    • Realitzar una presentació útil per als usuaris de la biblioteca

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures, i continguts del mòdul
  • Tema 8

    Mòdul 8: Continguts 2.0: Viquipèdia

    MODALITAT: VIRTUAL


    La xarxa està plena d'informació, no ens cansarem de repetir-ho, i ho podem comprovar contínuament. Aquesta informació a vegades es recull en una pàgina i està elaborada, recollida i editada per un grup de persones.

    Hi ha un cas molt especial que és la Viquipèdia. És una enciclopèdia virtual en la que en pot ser autor tothom que vulgui. És una eina col·laborativa molt interessant.

    El temps estimat del mòdul és d'1 hora
    .

    Objectius

    • Conèixer el concepte de Wiki i veure la manera de passar de ser consumidor a ser productor d' informació.
    • Conèixer l’aplicació de la Viquipèdia
    • Editar o afegir algun article a la Viquipèdia.

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures i als continguts del mòdul
  • Tema 9

    Mòdul 9: Xarxes socials

    MODALITAT: VIRTUAL


    Xarxes socials!!! Qui no ha sentit a parlar del facebook? Què són exactament? Xarxes socials i biblioteca? Què comporta estar en una xarxa social? Anem a veure-ho!

    El temps estimat del mòdul és d'1 hora
    .

    Objectius

    • De què parlem quan parlem de xarxes o comunitats socials
    • Visió global de les xarxes existents
    • Conseqüències d'estar a les xarxes socials

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures i als continguts del mòdul
  • Tema 10

    Mòdul 10: Catalogació social: Marcadors socials

    MODALITAT: VIRTUAL


    Abans la persona bibliotecària tenia unes fitxes ordenades en un calaix, que podies consultar i t'indicaven on trobar un llibre, i te'n feia cinc cèntims. Avui aquests calaixets han desaparegut. El bibliotecari ens sabrà dir on és cada cosa dins la seva biblioteca, però i tota la informació que hi ha per la xarxa? La tenim controlada? Els cercadors ens facilitaran molt la feina, però hi ha altres aplicacions que ens permeten recordar on hem trobat les coses que més ens interessen.

    El temps estimat del mòdul és de 2 hores.
    • Aprendre estratègies d’organització de la informació i de l’ús de les eines de marcatge social.
    • Valorar Delicious per a compartir recursos amb d’altres biblioteques i persones usuàries en general
    • Conèixer l’aplicació del Delicious
  • Tema 11

    Mòdul 11: Referències bibliogràfiques: compartició i organització

    MODALITAT: VIRTUAL


    Compartir és molt important. Una de les coses que es poden compartir són les referències bibliogràfiques. Si les ordenem bé i les compartim poden servir a molta gent. Imagineu-vos les aplicacions possibles: investigacions, treballs, etc.

    El temps estimat del mòdul és de 2 hores
    .

    Objectius

    • Aprendre a fer servir una aplicació per gestionar i compartir referències bibliogràfiques
    • Conèixer algunes aplicacions específiques

    Materials i lectures

    Accediu a les lectures, i continguts del mòdul
  • Tema 12

    Mòdul 12: Avaluació del curs

    MODALITAT: VIRTUAL


    Hem arribat al final del curs.

    Què us sembla? La web 2.0 pot ajudar-vos en la vostra tasca diària? Esperem que sí i que poc a poc aneu agafant més confiança i coneixements per saber utilitzar i trobar les eines que us siguin més útils per allò què vulgueu fer.
    Aquí teniu un mapa resum.
    Mapa web 2.0

    Ara, però, toca avaluar el curs. La teva opinió del contingut, de la metodologia i de la feina feta per part del professor és molt important. Gràcies a la teva aportació podrem fer els canvis pertinents per a poder millorar la qualitat de la formació, tant important en el nostre dia a dia.

    Gràcies per la teva participació!