Banca en línia
Les entitats bancàries també treuen profit dels avenços de la societat de la informació per a la millora dels serveis als seus clients/entes.
En aquest cas, trobem també conceptes que poden ser confosos, la
banca en línia o per Internet és el conjunt d'eines que ofereix una entitat bancària per tal que els i les clients realitzin operacions bancàries a través d'Internet. D'altra banda, la
banca electrònica inclou, a més a més dels serveis que es poden realitzar per Internet, altres operacions que es fan via els caixers automàtics o per telefonia fixa i mòbil.
Algunes de les operacions que es poden realitzar per Internet són:
- Consulta dels saldos i moviments dels comptes.
- Consulta dels moviments de targetes de crèdit i de dèbit.
- Consulta de les condicions i l'estat dels diferents contractes signats amb l'entitat (crèdits, hipoteques, fons d'inversió, fons de pensions entre altres).
- Recàrrega de mòbils
- Recepció de les comunicacions amb l'entitat bancària (enlloc de la correspondència postal).
- Consulta dels valors de borsa.
- Gestió de les domiciliacions i transferències bancàries.
- Pagament de tributs i liquidació d'impostos IRPF.
- Pagament de matrícules d'universitats i altres centres educatius.
D'una banda, igual que amb l'administració en línia, la banca per Internet aporta
avantatges com ara que no està subjecta a limitacions horàries, evita desplaçaments i cues, estalvia certs costos de l'entitat bancària, millora la relació amb els clients/entes, ja que pot presentar la informació amb més transparència, així com oferir productes i serveis més personalitzats.
De l'altra, algunes de les
barreres són similars, ja que no tota la població té accés o coneixement sobre els serveis de la banca en línia, que per alguns serveis és necessària la presència física per a algunes operacions i que la intangibilitat dels serveis distancia l'entitat bancària dels seus clients i clientes. Però de nou, la principal reticència es troba en la desconfiança en els mecanismes que es poden emprar per mantenir la confidencialitat i seguretat de les dades.
Per superar aquestes barreres i donar a conèixer millor els seus serveis, alguns bancs i caixes han preparat
demostracions per veure el funcionament i les mesures de seguretat que s'hi apliquen.