Vés al contingut principal
Inici


Des d'un telecentre es tracten aspectes molt diferencials de la persona i de l'entorn, què cal saber per ser un bon dinamitzador/ora?
Quina hauria de ser la formació més adient: social, tècnica, mixta..?
Com es pot aconseguir aquest perfil desitjat?

Són tantes les preguntes... parlem-ne!




Perfil del dinamitzador

per Participant1- Tuesday, 24 April 2007, 10:25

[arxiu adjunt – no disponible en aquesta versió del curs]

El Telecentre [Nom del Telecentre] consta de 2 punts de connexió: 1 punt està situat al Centre Cívic [Nom del centre cívic]( està ubicat a una urbanització a les afores del poble) i l'altre punt està integrat dins la Biblioteca Municipal, ubicada al centre del poble.

Quant al perfil del dinamitzador penso que la seva formació ha de ser mixta, tirant més cap a la formació social. Ha de conèixer i poder facilitar recursos i eines per a l'ús i desenvolupament de les TIC però a la vegada ha de comptar amb el component socialitzador de les TIC. El dinamitzador exerceix moltes vegades d'educador i mediador entre els usuaris del Telecentre. Fa de guia i assessora als usuaris del telecentre sobre les consultes o cerques que fan per Internet.

Us envio el díptic que hem realitzat fa poquet del nostre telecentre, amb la finalitat de fer-ne el màxim de difusió pel poble


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant2- Friday, 27 April 2007, 19:58

Participant1,

No puc obrir el vostre tríptic. Em podries dir com fer-ho?

Moltes gràcies.


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant1 - Friday, 27 April 2007, 21:07

[arxiu adjunt – no disponible en aquesta versió del curs]

A veure si ho pots obrir...


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant2- Wednesday, 2 May 2007, 19:18

Ara si!

Està molt bé, però... no us torneu "lerus" només amb 6 ordinadors. A l'Ateneu en tenim 12 i t'asseguro que a vegades hi ha batusses per ser el primer!.

Bona feina!


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant3 - Monday, 7 May 2007, 00:27

Totalment d'acord amb tu, Participant2. No només hem de saber QUÈ ensenyar, sinó COM fer-ho.




Coneixements del dinamitzador...

per Tutores Friday, 27 April 2007, 15:24

Tothom sabem que la figura del dinamitzador té un paper important socialment parlant però... és necessari que tingui amples coneixements
informàtics...? Quins? Hardware... software...?


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant1 Friday, 27 April 2007, 16:24

Hola a tothom!

Des del meu punt de vista penso que el dinamitzador ha de tenir coneixements informàtics. Uns coneixements informàtics bàsics tampoc crec que faci falta ser un expert ( almenys en el meu cas).

El que si que hauria de conèixer el dinamitzador és tot el tema del Linux i el programari Lliure. Com a dinamitzador s'ha d'intentar fomentar i sensibilitzar als nostres usuaris sobre l'ús del programari lliure, encara que a vegades és difícil...indecís


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant2 Friday, 27 April 2007, 19:42

Personalment tampoc sóc cap Bill Gates, i cada dia que passa em dono compte que en sé molt poc. Quan veig els usuaris que es mouen per internet com si res.

La tipologia d'usuari del meu Telecentre és bàsicament joves i immigrants que venen o bé a buscar pàgines de jocs o a connectar-se al Messeguer (per cert, que malament que escriu la gent!).


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant4- Tuesday, 1 May 2007, 12:33

jo penso que dependrà molt de la situació i el paper de cada dinamitzador en el seu telecentre. és evident que qualsevol dinamitzador ha de tenir uns coneixements mínims d'informàtica. però no li seran necessaris els mateixos a un dinamitzador que ofereixi formació de tot tipus i de diferents nivells, que a un que ofereixi suport de recerca o d'ús a nivell usuari.

per exemple, és bo saber que fer en alguns casos bàsics problemàtics, com netejar un virus, reparar petites avaries, però no crec que hagem de ser enginyers informàtics perquè per això ja tenim serveis específics.

Penso que per ser un bon dinamitzador hem de tenir motivació, algunes habilitats pedagògiques i certs coneixements informàtics, però no cal ser informàtics en la majoria dels casos.


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant5- Tuesday, 1 May 2007, 23:07

En el cas dels centres de teletreball de la Xarxa de Telecentres de Catalunya penso que sí és necessari que els responsables dels telecentres siguin experts informàtics i experts en el mon de l'empresa i el teletreball. Hi ha alguns dinamitzadors en aquesta comunitat que porten ja anys treballant durament per: cercar teletreballadors, realitzar formació, fer estudis sobre teletreball,etc. Tota aquesta feina ha d'anar acompanyada de la tasca de dinamitzadors experts en tecnologies per tal de al final els telecentres siguin el referent tecnològic i dinamitzador del territori que tots volen. Als dinamitzadors de la comunitat de teletreball se'ls hi demanen moltes competències i tots sabem que una única persona no és suficient per portar un telecentre. No podrem demanar mai a una única persona que faci de tot. En el cas del Telecentre [Nom del Telecentre] ho tenim bé, ja que dos persones: un enginyer informàtic i un llicenciat en Administració i direcció d'empreses (responsable del viver d'empreses que alberga al telecentre) es dediquem a impulsar el telecentre i donar suport a les empreses i teletreballadors. Recentment, una tercera persona s'ha incorporat a l'equip. Es tracta d'un terapeuta ocupacional que es dedicarà a la inserció de discapacitats al mon laboral mitjançant el teletreball i l'accessibilitat a les noves tecnologies.

Resumint: quin és el perfil idoni del dinamitzador? L'error està en considerar al dinamitzador com una única persona. Hauríem de parlar de: qui forma l'equip de dinamització del telecentre? Un enginyer informàtic, un llicenciat en administració i direcció d'empreses, un diplomat en teràpia ocupacional, etc. Passar del concepte "dinamitzador del telecentre" a "equip de dinamització del telecentre" ens pot portar al futur de la Comunitat de Teletreball. Deixo aquesta idea per a reflexionar.

Participant5

[Nom i comunitat del Telecentre]

Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant6 - Wednesday, 2 May 2007, 10:27

Participant5 la teva situació es pot considerar privilegiada, però platònica per a la majoria de telecentres, almenys en el meu cas, i crec que en la majoria, la manca de recursos prou fa que les entitats puguin aguantar la figura del dinamitzador/a. Seria perfecte poder dedicar-te a unes tasques més concretes i saber que tens a un o uns companys que els pots derivar quan hi manca un altre tipus de servei o necessitat per part de l'usuari. De totes maners també és bo que hi hagi entitats que creguin en això perquè tenim més possibilitats de que les altres entitats vegin que funciona i segueixin el model.

Participant6


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant5 - Wednesday, 2 May 2007, 20:57

La falta de recursos humans, tècnics i econòmics dels telecentres de teletreball es ben coneguda per tots, i afecta al perfil del dinamitzador. El dinamitzador no ha de ser la solució a tots aquests problemes d'infraestructura de la xarxa. No poden fer caure tot aquest pes sobre ell. Alguns ja van dir que un telecentre necessita per a funcionar com a mínim 2 persones i un finançament estable, més un finançament variable segons el grau d'activitat de cada telecentre. Es un model bastant bo. No es viable, per exemple, que un telecentre tanqui les seves portes cada vegada que el seu dinamitzador ha d'anar a una reunió de treball, o visitar una empresa per explicar com incorporar el teletreball. El dinamitzador per molta formació que tingui, no pot ser mai l'única persona en el telecentre. Així mai aconseguirem la xarxa de telecentres tecnologicament avançada amb serveis i funcions de dinamització del territori que tots volem. Preguntar-nos quin ha de ser el perfil del dinamitzador no pot ser la solució. Segurament ajudarà, però no és suficient. Hi ha molta feina a fer.


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant7 - Wednesday, 2 May 2007, 11:11

Jo no crec que un dinamitzador hagi de ser un expert en informàtic , però crec també que ha de tenir una mica de noció sobre els ordinadors per que de vegades no cal cridar un tècnic per arreglar si no que un dinamitzador ha de tenir la capacitat per poder arreglar alguns problemes que vagin sorgint.

Crec que el paper del dinamitzador és poder ensenyar i ajudar als usuaris que ho necessitin amb consultes ,pàgines web i ensenyar-los a utilitzar les eines bàsiques per poder navegar o fer servir el openoficce etc....


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant8 - Thursday, 3 May 2007, 18:11

Personalment penso que un dinamitzador més que uns bons coneixements d'informàtica, ha de saber resoldre els dubtes, problemes i curiositats dels seus usuaris, a l'hora que ha de poder motivar-los i oferir-los activitats i formacions perquè puguin accedir a les NNTT amb èxit, perdent la por a autoformar-se i aprendre, amb tot el que això comporta quan a dedicació i entrega. Amb tot, doncs, és evident que calen coneixements informàtics mínims, però sense oblidar que sense aptituds per ensenyar, paciència, habilitats comunicatives i saber escoltar aquests no servirien per res.

Participant8


Re: Coneixements del dinamitzador...

per Participant9 - Monday, 7 May 2007, 00:25

El meu cas difereix bastant del d'en Participant5. Nosaltres actuem sobre població en general, amb carències formatives no només en TIC.
Estic totalment d'acord que l'ideal seria "l'equip de dinamització del Telecentre". En el nostre cas som un Treballador Social, i un Animador Sociocultural i Educador Social. Tenim els coneixements imprescindibles en TIC per a resoldre dubtes, però creiem que és molt més important tenir formació en educació no formal. Hem de ser capaços de transmetre els nostres coneixements als usuaris de forma clara i motivadora. De fet, segurament molts de nosaltres coneixerem algun cas d'Enginyers Informàtics que s'han vist incapaços d'ensenyar a algú què és una carpeta. No dic amb això que un Enginyer Informàtic no sigui capaç de dinamitzar un telecentre, ni molt menys, però crec que s'ha de donar tanta importància al procés educatiu com als continguts i capacitacions tècniques.





Jo em pregunto...

per Tutores Wednesday, 25 April 2007, 15:38

Una part de la meva feina és fer dinamització i moltes vegades m'he trobat fent coses pels usuaris per les quals no em sentia suficientment preparada... per això em pregunto... pensarós

"És bo que la figura del dinamitzador resolgui totes les inquietuds de l'usuari? o.. ha de derivar tasques a altres tipus de serveis... inserció laboral, serveis socials, etc.?"

Vosaltres què en penseu..? què feu..?

Re: Jo em pregunto...

per Participant8 Friday, 4 May 2007, 09:58

Jo penso que un dinamitzador ha de ser conscient fins on arriben les seves funcions. En aquest sentit, crec que si bé si ha de ser un referent per l'usuari, oferint-li orientacions en el seu procés de formació. En cap cas s'ha de convertir en l'únic que resolgui les seves necessitats. En aquest sentit, no hem de perdre la perspectiva del treball en xarxa, doncs aquest es el que ens ha de permetre, a partir del conexiement de l'entorn, derivar usuaris a d'altres recursos que els puguin atendre millor. No podem fer ni hem de sentir-nos culpables per haver de fer això, ni per ser capaços de resoldre determinades situacions, doncs contràriament, si ho féssim quin sentit tindrien altres serveis que hi pugui haver al barri? No lluitem per aconseguir més usuaris, sinó per oferir als usuaris alternatives de formació i espais de relació per evitar la seva exclusió social. I això només s'assoleix a partir de la relació amb tots els agents implicats en la transformació del indret on ens trobem

Participant8

Re: Jo em pregunto...

per Participant9 Monday, 7 May 2007, 00:18

Totalment d'acord amb el Participant8.

Hem d'observar quin perfil d'usuari tractem, i fer allò que puguem. Els telecentres acompleixen una funció social que de vegades traspassa la formació en TIC, hem de fer una mica de comunitat amb els usuaris. Tot i així, és important estar informat dels serveis on podem derivar l'usuari.



Perfil del dinamitzador

per Participant10- Saturday, 21 April 2007, 23:07

Benvolguts,

Crec que per a ser un bon dinamitzador, primer s’ha de tenir un bon nivell de coneixement de les TIC. Malauradament, i parlo del meu cas en concret, hi ha molts usuaris que estan més al dia que jo en certs aspectes, i és que a vegades no és qüestió de fer cursos per a saber on s’endolla una memòria, sinó de tenir la necessitat de fer-la servir, per a saber realment on endollar-la!!! (és un exemple una mica extrem, ja ho sé)

El dinamitzador, a més, hauria de conèixer l’oferta formativa del municipi en matèria de TIC per tal de complementar-la i/o oferir cooperació i no duplicar esforços.

Així mateix el dinamitzador hauria de fer una anàlisi de les necessitats dels seus usuaris potencials i, en conseqüència, efectuar una planificació de les accions a seguir. Aquesta planificació de ben segur ens conduirà a prioritzar sectors de la població i encaminar els nostres esforços cap a una banda en concret.

També és interessant que el dinamitzador integri les seves funcions respecte el telecentre dins els objectius globals de la institució on està ubicat (biblioteca, casal, punt d’informació juvenil…) Suposo que aquesta ubicació pot marcar bastant les actuacions del telecentre. I, per cert, parlant d’aquest tema: ara no em queda clar si tots els telecentres s’ubiquen dins altres serveis o n’hi ha que són simplement telecentres sense cap altra funció…

Gràcies per la vostra atenció, somriure

Participant10


Re: Perfil del dinamitzador

per Tutores Monday, 23 April 2007, 13:57

La Participant10 ha dit:

No em queda clar si tots els telecentres s’ubiquen dins altres serveis o n’hi ha que són simplement telecentres sense cap altra funció…

és una gran pregunta... com és en el cas dels vostres Telecentres?

Tutores


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant4 Monday, 23 April 2007, 17:44

estic absolutament d'acord amb la companya. cada telecentre dependrà molt de l'entorn més immediat. i per això el dinamitzador no només ha de conèixer les eines amb que treballa sinó la gent i el barri que l'envolta. si no som conscients de les necessitats dels nostres usuaris no donarem una bona formació, i això és aplicable em qualsevol àmbit educatiu. mai els mateixos recursos i materials seran efectius per tots els receptors.

en el meu cas, jo dinamitzo el telecentre d'una biblioteca molt petita d'ús molt familiar i d'un nivell majoritàriament d'ESO, Batxillerat i els últims cursos de primària. no faig cursos amb ells, perquè estic jo sola i haig de fer-me càrrec de la biblioteca, però el que faig és convidar-los a cercar informació. no estan gaire avesats a fer-ho, malgrat ens pensem que el jovent domina molt el tema Internet. saben trobar jocs i imatges però no troben fàcilment informació concreta, i molt menys saben seleccionar-la. jo sempre els recomano que comparin i descodifiquin tot allò que troben, ja que la informació d'Internet és molt profitosa però sovint manipulada, com en molts mitjans de comunicació. també intento que facin una petita recerca en llibres i comparin o ampliïn. i finalment els dono cops de mà en el tema de presentacions amb programes com el word, power point o publisher.

amb els pocs adults que arriben, la tasca és més bàsica, enviar i rebre missatges o fotografies o fer petites consultes.

no podem aspirar a molt més, i a sobre porta per porta tenim un teletreball, per tant aquest espai cobreix la resta de necessitats així com formació en cursos per adults.

el nostre telecentre, de la Biblioteca [Nom de la biblioteca], és més aviat un complement ala falta d'informació de la biblioteca.


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant6 Monday, 23 April 2007, 17:48

En el cas del meu Telecentre, [Nom del Telecentre] i prou, no està ubicat dins de cap altre servei. Ni comparteixo l'espai del Telecentre amb cap altre servei.

El cas del [Nom del Telecentre] és un Telecentre que depèn de l'Ajuntament de [Nom de l'Ajuntament]. No som comarcals.



Re: Perfil del dinamitzador

per Participant11 Monday, 23 April 2007, 18:10

El telecentre de [Nom del Telecentre] està dins d'un espai que és utilitzat pel Club de la feina i pertany a l'Àrea de Promoció Econòmica, cultura i Turisme de l'Ajuntament

Participant11


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant5 Monday, 23 April 2007, 18:38

El telecentre [Nom del Telecentre] pertany a [Nom de Consell Comarcal] i esta ubicat en un viver d'empreses que també pertany al Consell i que está ubicat en el [nom del Polígon Industrial] Aquest telecentre per la seva ubicació pot disposar de tota la infraestructura del Viver d'empreses (sales, auditori, serveis d'assessorament) per tal de potenciar el teletreball i l'alfabetització digital del territori.

Participant5

[Nom del Telecentre]


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant2- Friday, 27 April 2007, 19:52

Quina sort aquests del [Nom comarca]! (je,je)


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant12 - Monday, 23 April 2007, 19:51

El [Nom del Telecentre] esta ubicat dins d'un local social on hi ha sales i si fan activitats , reunions d'entitats del poble ,tallers i cursos.

el meu poble hi han 2000 habitants és un poble petit per tant ens coneixem tots.

el telecentre el fa servir molta gent del poble des de nens fins a gent gran, i basicament l'utilitzen per cercar informació, fer treballs d'escola , d'institut i d'universitat, i la resta de gent o bé a xatejar o a consultar.

amb la gent que ve ha fer treballs o cercar informació els ajudo a fer servir l'officce.

Quan s'han de fer cursos d'informàtica es fan amb un altre sala però la gent que assisteix als cursos desprès ve a practicar al telecentre tot allò que han après dins el curs.

Esta be el telecentre perquè és una manera de donar un servei gratuït a totes aquelles persones que ho necessiten


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant8- Friday, 4 May 2007, 10:09

[Nom del Telecentre] està ubicat al barri del [nom del barri] del Barcelona. En ell si fan diverses activitats, especialment amb joves i adults, si bé també hi ha accions que busquen generar espais de relació intergeneracionals, oferint formacions mixtes entre usuaris de diferents edats. Val a dir que tot i que es fan formacions concretes, en capacitació en NNTT tant amb software lliure com de pagament. Sovint hi ha moment en que el que fan els usuaris (joves) es simplement xatejar i jugar arribant a l'extrem de tenir la sensació que l'espai es converteix en un ciber gratis. Però també és aquí quan nosaltres hem de intervenir més. Primer perquè penso que oferir un espai obert a joves amb pocs recursos es una possibilitat de relació entre ells (finalitat comunitària) i possibilita al mateix temps un moment en que amb paciència cal despertar el seu interès per poder oferir-los formacions o orientacions que s'adeqüin a les seves necessitats.

Participant8


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant9 Monday, 7 May 2007, 00:15

[Nom del Telecentre i població]està ubicat en un centre de dependències municipals, però gaudim d'espai propi i molt accessible.


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant13 Tuesday, 24 April 2007, 16:21

Crec que el perfil del dinamitzador/a ha de tenir diverses variants com tenir un bon coneixement de les TIC actuals, saber explicar les consultes que lo poden demanar els usuaris, saber donar difusió al seu telecentre, estar en contacte amb altres telecentres i saber les activitats que realitzen, en definitiva donar una dinàmica al seu telecentre.


Re: Perfil del dinamitzador

per Participant2 Friday, 27 April 2007, 19:55

El [Nom del Telecentre] està ubicat en un antic bar del poble dels [Nom del poble] , juntament amb una escola de persones adultes i compartint espai amb els amics del teatre del poble.

Bàsicament ve gent jove a xatejar i connectar-se a Internet per jugar.



Responent a la pregunta de [Tutores]

per Participant1 Wednesday, 25 April 2007, 15:56

Com a dinamitzador/es hem de tenir molt clar fins on arriba la nostra tasca. Podem detectar necessitats i orientar als nostres usuaris però hem de derivar al servei corresponent sempre que ho trobem necessari. Per això és molt important tenir una bona coordinació amb serveis socials ( educadora social), inserció social, etc. D'aquesta manera podem delimitar entre tots els professionals fins on arriba la tasca de cadascun i establir també uns protocols d'actuació i derivació.


Responent a la pregunta de [Tutores]
per Participant10- Friday, 27 April 2007, 17:27

Estic totalment d'acord amb la Participant1, i aquest és un tema que també passa a les biblioteques, i és el de saber quin és el límit d'atenció individual a un usuari. Hi ha vegades que intentem resoldre algun tema informatiu que està fora del nostre abast, i que seria més senzill i eficaç dirigir l'usuari al servei corresponent. Sembla que siguem reacis a "orientar" i que vulguem sempre "resoldre".

Perfil del dinamitzador/a

per Participant6 Monday, 23 April 2007, 19:52

Aquesta és diríem "la pregunta del millón", suposo que ens passa a tots, que és tant ampli el ventall d'accions en les que hem d'intervenir que acabem sent una mica un "chico/a para todo". Pel que a mi fa us asseguro que desenvolupo, tasques d'atenció al usuari/a, tasques formatives, tasques d'assessorament, tasques de tècnic, tasques d'auxiliar d'administratiu, tasques de direcció, tasques comercials, tasques de marketing, tasques d'informació, .... fins hi tot tasques de policies, estic segura que lo de policies tots sabeu per lo que va, ...

Crec que la figura de dinamitzador s'aprèn a base de cops, d'estar al peu del canyó, d'implicar-te molt com a persona i de tirar del carro cada dia,... és bo que compartim les nostres experiències perquè veiem que tots tenim els mateixos problemes, les mateixes inquietuds, i al final les mateixes recompenses, ...

És molt difícil definir o encasellar la figura d'un dinamitzador/a no hi ha llibre ni manual que la reflecteixi, però amb el que estem fent, deixem constància de la nostra tasca per a que vegin que estem treballant i no tocant la gaita com molts pensen.




Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00
loader image