A l'actualitat, la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació articula el seu treball en el marc del Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya. Es treballa per la implantació d'un model català per a la Societat de la Informació amb l'objectiu de garantir la cohesió digital i lenfortiment del sector TIC a Catalunya: l'Estratègia per a la Societat de la Informació (ESI). Per tal de realitzar aquests objectius, les actuacions de la Secretaria es desenvolupen en dues vessants: les infraestructures de telecomunicacions i els serveis, continguts i formació.
La Xarxa de Telecentres de Catalunya és una de les actuacions més destacables.
Naixement de la Xarxa de Telecentres de Catalunya
La Xarxa de Telecentres de Catalunya és una iniciativa que neix l'any 2002 del Pacte institucional per a la promoció i el desenvolupament de la societat de la informació a les administracions públiques catalanes, aprovat pel Parlament de Catalunya el 23 de juliol de 2001. Un dels aspectes fonamentals del pacte és la creació d'una xarxa de punts públics d'accés a Internet amb l'objectiu de minimitzar el risc de fractura digital i garantir l'equilibri territorial i la cohesió social en la nova societat del coneixement.
En aquest context sorgeix el projecte NODAT (Acord de Govern del 9 de juliol de 2002), impulsat i coordinat pel Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació (DURSI) a través de la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació (STSI), amb el propòsit fonamental de desplegar la xarxa de punts d'accés públics a les noves tecnologies i la formació associada.
En una primera etapa, lSTSI va portar a terme una important inversió en compra d'ordinadors i del programari necessari, així com la contractació dels serveis de help desk i de manteniment que garanteixen el bon funcionament de la xarxa. Amb tot, ja des del primer moment, el projecte de xarxa de telecentres va tenir una vocació integradora, i lXTC es va convertir molt aviat en el paraigua comú sota el qual podien concentrar-se iniciatives ja existents, projectes anteriors que havien demostrat la seva eficàcia en aquesta lluita comuna contra la fractura digital.
En aquest sentit, l'any 2003, es van sumar a lXTC els punts Òmnia, que van passar a conformar la Comunitat Social de la xarxa. El Projecte Òmnia va ser creat el 1998 per iniciativa del Comissionat per a la Societat de la Informació (Departament de Presidència) i la Direcció General de Serveis Comunitaris i l'Institut Català del Voluntariat (Departament de Benestar Social). Actualment hi ha 111 punts Òmnia, dels quals 7 es troben en centres penitenciaris. El propòsit essencial del projecte és evitar la fractura digital mitjançant l'impuls d'accions dirigides a la formació, la inserció social i laboral i l'ús comunitari per a l'accés a les noves tecnologies.
De manera semblant, la xarxa de telecentres de Teletreball que es va crear el 2001, en el marc del Programa regional d'accions innovadores de Catalunya, INNOVC@T-SI, dins del Programa de la Comissió Europea d'Accions Innovadores del FEDER 2000-2006, també es va integrar, donant lloc a la Comunitat de Teletreball de lXTC. Aquests telecentres, actualment un total de 29, es troben en zones rurals o especialment allunyades dels grans centres econòmics. Possibiliten i potencien el teletreball, contribuint a evitar la despoblació, modernitzant i diversificant lestructura productiva, i convertint-se en referents tecnològics de la comarca.