Els blocs poden esdevenir un espai de referència interessant, ja que ens ofereixen infinites possibilitats, a les biblioteques:
Actualment, i tot i que en el món anglosaxó han tingut una important repercussió i són nombrosos els blocs temàtics d'aquesta professió, a nivell català la majoria de propostes presents a la blocosfera han sorgit d'iniciatives personals de professionals de la informació que publiquen en els seus blocs les seves experiències i coneixements professionals i notícies i recursos rellevants per a la professió.
Un cas a part el trobem amb les biblioteques escolars catalanes, recollides dins l'amplia xarxa de
XTECBlocs, que han adoptat i adaptat les eines pròpies de la Web 2.0 i el format del bloc per al desenvolupament i difusió de les seves activitats, donant un gir de 180 graus al tradicional concepte d'animació a la lectura.
Com a professionals de les biblioteques podem treure partit dels blocs feina des de dues vessants: els blocs com a e
ina personal-professional i els blocs com a
eina de màrqueting i aparador de la institució en la que treballem.
Ambdues funcions, encara que diferents, són perfectament complementàries i en l'actualitat comptem amb bons exemples que poden ajudar-nos a donar el pas.
Blocs professionals
Els blocs són una potent eina d'emmagatzematge d'idees i recursos, una pàgina plena d'anotacions ordenades cronològicament i que podem recuperar des de diferents punts d'accés (arxiu cronològic, arxiu temàtic o des del cercador intern).
A més d'una excel·lent
eina organitzativa i col·laborativa, podem utilitzar-los com a portafoli divulgatiu, per a ús personal i professional, compartint amb els col·legues tot el que sabem, el que llegim, els temes que ens interessen i en els que estem treballant i som especialistes. Com a conseqüència d'això la nostra
xarxa personal de contactes augmenta i s'enriqueix considerablement.
Blocs institucionals
El bloc pot esdevenir un lloc fructífer per establir una
relació amb la comunitat a la qual pertany, i també amb altres professionals, que comparteixen tasques en altres llocs i on poden comunicar les seves experiències i retroalimentant-se de les dels altres:
- Comunicació amb els usuaris reals i potencials.
- Comunicació amb l'euip professional de la biblioteca
Així doncs, el bloc s'erigeix com a:
- Mitjà de recollida d'informació estratègica per mesurar la qualitat de la gestió
- Mitjà de promoció
- Medi d'explotació de serveis de demanda d'informació
Entre les moltes possibilitats que tenen els blocs a les biblioteques les més utilitzades són:
- Notícies i esdeveniments: publicacióde novetats i notícies sense necessitat de disposar d'una web institucional o esperar que el webmaster l'actualitzi.
- Grup de discussió sobre llibres i lectures: recensions i crítiques de llibres.
- Web-bibliografia: recomanació de recursos, llocs web, pel·lícules, i altres continguts multimèdia, llibres que faciliten l'elaboració i actualització de bibliografies basades en recursos web, acostant-se als usuaris i avaluable amb els seus comentaris.
- Activitats bibliotecàries: comunicació entre el personal dels diferents processos tècnics de la biblioteca: Catalogació, taulell de referència, formació d'usuaris.
- Serveis d'alerta i DSI (Difusió Selectiva de la Informació): filtratge d'informació, seguiment de temàtiques predefinides, avisos de noves adquisicions, etc.
I això nomès pot ser el començament, ja que enim davant nostre una eina senzilla, econòmica i additiva per explorar o reforçar nous serveis d'informació i dinamitzar els nostres entorns de treball.
Ens hi posem?