loader image
Vés al contingut principal
Inici

La Xarxa de Telecentres de Catalunya


L'articulació del programa i la gestió dels recursos de la Xarxa de Telecentres de Catalunya responen al següent model:

La Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació estudia i detecta quines iniciatives hi ha a Catalunya que ofereixin o puguin oferir punts d'accés a Internet. Llavors, es posa en contacte amb les diverses institucions o departaments de la Generalitat de Catalunya que gestionen aquests centres i els ofereix la possibilitat d'integrar-se a la xarxa i aprofitar la plataforma virtual que la suporta. S'estableixen convenis de col·laboració, acords, etc. En cada un d'aquests acords es perfila quines són les responsabilitats de la Secretaria i de la institució en qüestió, i els mecanismes compartits de finançament del punt d'accés. L'aportació de la Secretaria sol ser el suport econòmic per a l'adquisició de maquinari i programari, així com l'assessorament i la mediació per garantir una bona connectivitat dels centres; puntualment també destina fons a cursos de formació i activitats de dinamització. La creació i el manteniment de la plataforma virtual depenen enterament de la Secretaria, que integra les activitats, els continguts, etc. adequats a cada centre. La institució normalment continua fent-se càrrec de la gestió del telecentre, l'organització del dia a dia, part de les activitats de formació, etc. Entre ambdós ens s'estableix una relació i un compromís que faciliten la màxima racionalització dels recursos.

Ens limitarem aquí a il·lustrar aquest model amb alguns exemples:

Telecentres de teletreball: es troben repartits per tot el territori de Catalunya, el seu objectiu és posar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a l’abast de les zones rurals i de muntanya, i, d'aquesta manera, contribuir a evitar el despoblament, i modernitzar i diversificar l’estructura productiva, possibilitar i potenciar el teletreball, donar suport als teletreballadors, ser el referent tecnològic de la comarca, etc. En aquest moment hi ha 25 centres integrats a la Xarxa de Telecentres de Catalunya, i conformen la comunitat de teletreball dins de la plataforma virtual. Existeix l'Oficina Tècnica de Coordinació que depèn del Consell Comarcal del Bages i que rep finançament de la Secretaria. Els diferents telecentres també reben finançament dels ajuntaments i/o els consells comarcals, les diputacions, etc.


Punts ÒMNIA (Comunitat Social): el projecte Òmnia es va iniciar per l'Acord de Govern d'1 de desembre de 1998 i el seu màxim responsable és el Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya. El seu propòsit és evitar la fractura digital mitjançant l'impuls d'actuacions dirigides a la formació, la inserció social i laboral i l'ús comunitari per a l'accés a les noves tecnologies. Arran de la creació de la Xarxa de Telecentres de Catalunya, els centres Òmnia passen a formar part d'aquesta infraestructura, mitjançant un acord entre aquest departament i el DURSI. Mentre que el primer exerceix la direcció del projecte, el segon, a través de la Secretaria, vetlla per la dotació tècnica dels centres i la seva integració a la Xarxa, i contribueix també a finançar les activitats de formació i dinamització que s'orquestren des del Departament de Benestar i Família. En l'actualitat existeixen 111 punts Òmnia, dels quals 7 es troben en centres penitenciaris. Per la seva part, aquests 7 centres estan gestionats pel Departament de Justícia i una fundació privada d'acció social, que la Secretaria ajuda a finançar. Els punts Òmnia conformen la comunitat social de la plataforma virtual de la Xarxa de Telecentres de Catalunya.


Xarxa Ciutadana (Comunitat Ciutadania): hi ha una sèrie de telecentres que es van crear per iniciativa de les diverses administracions locals i altres entitats, i que es van integrar al projecte NODAT i ara formen part de la Xarxa de Telecentres de Catalunya. D'altres es van crear ja en el marc del nou projecte. Aquests telecentres no tenen una finalitat específica i estan pensats per donar accés a la societat del coneixement al major nombre possible de ciutadans, sobretot a aquells col·lectius amb un major risc de fractura digital: persones de la tercera edat, mestresses de casa, joves amb un nivell mínim d'escolarització, immigrants, etc. Un dels seus objectius importants és facilitar l'accés del ciutadà a l'administració electrònica i fomentar una major participació de la ciutadania en els processos democràtics.

Dins d'aquesta xarxa de ciutadania, que conforma la comunitat de ciutadania de la plataforma virtual, també estan integrades les biblioteques públiques. La Secretaria estableix un conveni amb la Xarxa de Biblioteques de Barcelona i amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya per integrar aquelles biblioteques que disposen de punts d'accés a Internet a la Xarxa de Telecentres o per dotar a les biblioteques que encara no en tenen, a la Xarxa de Telecentres; la Secretaria hi contribueix amb finançament per a maquinari i programari, condicionament dels locals, despeses de personal i activitats de formació.


Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00