Què és una xarxa de telecentres?
Com
heu vist en els apartats anteriors, un telecentre pot ser un lloc molt
dinàmic i un recurs molt valuós per al seu entorn geogràfic immediat.
La tasca que pot desenvolupar un sol telecentre és rica però, per això
mateix, les possibilitats es multipliquen si aquesta feina es fa de
manera compartida. Hem de pensar que el dinamitzador/ora de vegades no
pot
donar resposta a totes les necessitats que detecta i que sovint
necessitem compartir els nostres dubtes per poder trobar solucions.
D'altra banda, si nosaltres tenim recursos o experiència en
determinades
àrees, podem posar-les a disposició dels altres perquè sen puguin
beneficiar. I també, en formar part duna xarxa organitzada, es pot
garantir que els equipaments i recursos siguin equivalents en tots els
telecentres, així es minimitza el risc de reproduir desigualtats
socials
i territorials.
És
per això que els telecentres se solen organitzar en xarxes, és a dir
que, a més de la seva identitat individual, en tenen una de compartida
com a membres dun grup que treballa de manera no jeràrquica sinó
creant relacions en múltiples direccions segons les necessitats. És
important comprendre que la xarxa de telecentres no la fan les
connexions a Internet, ni tan sols els recursos «penjats» en un web,
sinó la participació dels seus membres, la comunicació, el treball i el
suport mutus. Així doncs, els telecentres tenen una doble existència:
una de física o territorial i una altra de virtual o en línia. En la
primera, la preocupació principal és la detecció de necessitats a
lentorn local i la creació de recursos per donar-hi resposta. En la
segona, es poden crear col·laboracions amb altres telecentres
independentment de la proximitat física, per compartir interessos i
projectes.
Per al dinamitzador/ora, la pertinença i participació activa en aquesta xarxa és alhora un recolzament i una responsabilitat. És un recolzament perquè significa que no fa la seva tasca sol, sinó que pot trobar referents i exemples o demanar consell i ajut, i és també, una responsabilitat perquè la xarxa funciona gràcies a la participació de tothom i el nostre telecentre existeix com a resultat de lestabliment daquesta xarxa i, per tant, la nostra aportació és imprescindible perquè lestructura que ens dóna suport continuï funcionant.