Quina és la funció del dinamitzador o dinamitzadora?
Les persones encarregades dels telecentres teniu un paper fonamental en la tasca diària de dinamitzar el telecentre, ja que sou vosaltres els que coneixeu els usuaris/àries i dueu a terme les activitats. El dinamitzador/ora és la persona encarregada de guiar i dotar a lusuari/ària dunes eines tecnològiques bàsiques. Serà la persona encarregada dapropar a lusuari/ària a la xarxa, i de guiar-los en la seva utilització.
El dinamitzador/ora ha dintentar potenciar i assegurar la participació de tots els usuaris/àries que passin pel telecentre. Per aquest motiu, el dinamitzador/ora ha de conèixer la realitat del seu entorn immediat, i de lentramat associatiu del barri on està ubicat el telecentre. Ha d'intentar conèixer la realitat del barri i, daquesta manera, coneixerà lentramat per on es mouen els usuaris i usuàries del telecentre.
El dinamitzador/ora sempre ha de tenir present que les TIC shan dutilitzar com una eina de millora personal, però sempre tenint en compte que han destar englobades dins d un context sociabilitzador,i mai no seran una finalitat en si mateixes.
El dinamitzador/ora necessita tenir al seu abast les eines i el programari necessaris per a dur a terme la tasca diària del telecentre. Daquesta manera, podrà difondre àmpliament la societat de la informació i afavorir-ne l'accés de tots i totes, creant continguts i activitats adequats i significatius, i oferint una formació accessible per a tots els usuaris i usuàries, amb especial atenció als grups més propensos a ser exclosos dels beneficis de la societat de la informació.
El dinamitzador/ora de cada punt ha de ser sensible a cada tipus de realitat social i ha de detectar les necessitats de les persones que utilitzin el seu telecentre. Es poden desenvolupar tallers monogràfics de curta durada que permetin oferir itineraris amplis i flexibles a les diverses realitats existents al telecentre.
Ha de saber donar, sempre responent a les necessitats, estris i continguts formatius i divulgatius de les TIC. És important que el dinamitzador/ora del telecentre posi a labast de la ciutadania un conjunt de recursos i informacions útils per a la seva vida diària, ja sigui per a la recerca de feina, les consultes a Internet, els tràmits en línia, entre daltres.
La programació de les activitats ha d'anar encaminada a generar un ambient de participació i ajuda col·lectiva entre els mateixos usuaris/àries del telecentre.
El manteniment de la comunicació entre els diferents telecentres duna xarxa fa mantenir desperta la motivació dels usuaris/àries i dels dinamitzadors/ores mateixos. És molt important, a lhora dintercanviar experiències, donar i rebre informació, en resum: establir unes vies de comunicació que permetin la creació d'una xarxa i l'aprofitament de coneixements i/o experiències.
Una de les principals tasques del dinamitzador/ora és generar dinàmiques destinades a crear participació al recurs implantat en un territori concret: el telecentre. La tasca per dinamitzar el telecentre ha de girar a l'entorn de dos vessants: la programació dactivitats al punt (objectius, relació amb entitats del barri, entre daltres), i la participació a la xarxa (enriquiment a lhora de trobar i oferir recursos).