Consells per a persones adults: ús intel·ligent de les TIC
Les amenaces no estan només dirigides cap als més joves. Totes les persones en podem ser víctimes d'alguns perills. Per això, cal tenir en compte
algunes precaucions, basades en el manteniment d'hàbits segurs en línia.
- Quan oferim informació sobre nosaltres, hem de protegir les nostres dades personals i les de les persones del nostre entorn.
Això és especialment rellevant en l'entorn de les xarxes socials i la web 2.0. Sigui ferm i informi a les seves amistats on estan els seus límits i quin nivell d'informació vol donar a conèixer a la resta del públic. Inverteixi temps en configurar els nivells d'accés a la seva informació, val la pena i, sobre tot, no ofereixi informació que consideri molt personal i que vulgui protegir.
- Cada dia més, les persones tenim una identitat digital: és un reflex virtual de la nostra persona real que ens serveix per a representar-nos davant de les institucions -administració, institucions financeres, les empreses, etc- i les persones. Cal evitar que aquesta identitat caigui en mans alienes que ens puguin perjudicar. Protegeixi les seves dades d'accés, és important.
- Hem d'emprar contrasenyes segures i canviar-les cada cert temps.
- És necessari tenir precaució en el moment de rebre informació:
- No accedir a fitxers o documents que provinguin de fonts desconegudes o que semblin sospitosos. Sempre podem tractar de comprovar, amb el remitent, si es tracta de contingut legítim.
- No seguir els enllaços que figuren en correus electrònics que ens avisen de perills i ens demanen informació personal al mateix temps. No fer cas de qualsevol avís d'alarma que ens arribi d'una font poc fiable o per correu electrònic. Podem contrastar-los abans de prendre cap mesura que ens pugui perjudicar.
- Les estafes i els fraus estan a l'ordre del dia. Desconfiï de les ofertes enlluernadores, especialment d'aquelles que ofereixen la solució a tots els seus problemes (econòmics, de salut, de relació, de treball, etc.)
- En el moment de fer gestions, compres-vendes i pagaments, cal tenir certes precaucions com ara saber amb total seguretat amb qui estem tractant, assegurar-nos que el producte és el que desitgem, llegir la lletra petita, fer el pagament mitjançant un mètode segur... Hi ha un conjunt d'institucions a les quals podem acudir en cas de dubte. CESICAT és el referent a Catalunya.
- La banca en línia és un servei molt interessant. Les pròpies institucions financeres ofereixen consells de seguretat que resulten de gran utilitat. Seguir-los ens ajudarà a protegir els nostres interessos.
- Mantenir el nostre equip lliure de virus, de programari espia, de programari maliciós. Cal instal·lar i actualitzar el programari de seguretat i analitzar l'equip amb una certa freqüència. I recordi que el seu telèfon mòbil també és un equip que cal protegir de les amenaces.
De la mateixa manera, cal fer còpies de seguretat de la informació emmagatzemada.
- I quan es connecti a través d'una xarxa pública o d'un ordinador o aparell que no és de la seva total confiança, estigui alerta:
- No realitzi gestions sensibles (com ara pagaments o consultes d'informació molt personal).
- Eviti que les seves dades d'accés als seus comptes (de correu, de xarxa social, bancàries) quedin emmagatzemades. Utilitzi les opcions dels navegadors per tal d'esborrar-les (elimini les galletes i l'historial del navegador abans de marxar).
Tots aquests consells són genèrics. En els següents temes aprofundirem en cada un d'ells, per ampliar la informació i reflexionar al voltant de les diferents estratègies que podem dur a terme per tal de fer ús de les tecnologies amb seguretat.
Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00