Apartats |
---|
|
Nom d'usuari: Contrasenya: |
Els
elements primordials de l'ordinador estan continguts en una caixa, o
torre. A ella es connecten tots els elements perifèrics.
Unitat Central de Procès, o torre
Teclat
Ratolí
Pantalla
Altaveus
Auriculars amb micro
Els perifèrics es divideixen en dispositius d'entrada; que serveixen per introduir informació a l'ordinador, i de sortida; que serveixen per representar la informació. Tambè hi ha dispositius d'entrada/sotida, com els discs que serveixen per guardar, i recuperar informació.
Conceptes clau: |
---|
Components, pantalla, teclat, ratolí, torre, impressora, altaveus CPU, memòria, discs perifèrics, dispositius d'entrada, dispositius de sortida. |
Vegem com treballen les dades aquests tres elements
Cal que us quedi clar, doncs, que l'ordinador te dos tipus de memòria:
Per saber més | ||
---|---|---|
|
El ratolí és un
dispositiu d'entrada que serveix per a assenyalar. Consta en la seva part inferior d'una bola (o d'un
sensor òptic; depenent del model) que detecta el moviment, i d'uns botons
a la part superior.
Movent-lo sobre una superfície plana ens mostra un punter a la pantalla, que ens permet interactuar amb els objectes de la pantalla.
Conceptes clau: |
---|
Ratolí, punter, botó principal, botó secundari, clic, doble clic |
La part més a l'esquerra es l'alfabètica, i simula el teclat d'una màquina d'escriure.
A la dreta de tot hi ha la part numèrica, que simula el teclat d'una calculadora.
Entre elles hi ha les tecles d'edició, que ens permeten moure'ns per la pantalla.
Finalment,
sobre la part alfabètica tenim les tecles de funció; que permeten als
programés associar les 12 funcions, d'ús més comú, a cada tecla.
Dibuixa a la teva llibreta un teclat gran i senyala-hi les diferents parts, posant-hi els noms.
Quan els primers ordinadors van entrar a les empreses es van tenir d'adaptar a les feines que la gent ja estava fent. Hi havia dos tipus de màquines que ja s'utilitzavem: les maquines d'escriure i les calculadores.
La distribució de les tecles de la part alfabètica coincideix amb la d'una màquina d'escriure com la que feien servir fins llavors les secretaries, i la distribució del teclat numèric correspon amb la que estaven acostumats a fer servir el contables.
Conceptes clau: |
---|
Tecla, teclat alfabètic, teclat numèric, tecles de funció, tecles d'edició. |
El teclat alfabètic pot presentar fins a 3 símbols en cada tecla. Situats en cada una de les posicions numerades a continuació:
+ | = & |
+ | = @ |
Dibuixa
a la teva llibreta una tecla amb les tres posicions dels simbols, i
senyala amb una fletxa quina tecla cal tenir pulsada perque apareguin.
Punt, coma, punt i coma i dos punts.
L'apòstrof.
Els accents i dièressis.
El punt volat i el guió.
Cal no confondre alguns simbols similars: el punt i apart i el punt volat de la ele geminada, el guió i l'under-score (o guió baix), l'accent i l'apóstrof, la barra invertida i la contrabarra...
* | Asterisc |
@ | Arroba |
| Euro (Alt Gr + E) |
# | Coixinet (com als telèfons) |
\ | Contra barra o barra invertida (no confondre amb la barra de divisió /) |
_ | Barra baixa |
[ | Corxet |
· | punt volat (el punt de les el·les geminades) |
& | And o andpersand |
( | Parèntesis |
$ | Dòlar |
´ | Accent tancat. Premem primer l'accent i despres la vocal |
` | Accent obert. |
¨ | Dieressis. Funciona com un accent, però cal usar el shift (majúscules) |
^ | Accent circumflexe. Funciona com un accent (s'usa en francès) |
~ | Titlla. Funciona com un accent: Alt Gr + 4 (o també + n, + a...) |
{ | Claudator |
< | Signe de desigualtat de 'més petit que' |
Conceptes clau: |
---|
Tecla de majuscules (Shift), tecla Alt GR, símbol. |
caràcters a l'esquerra del cursor --> | <-- Caràcters a la dreta el cursor |
ExempleAquesta es la primera línia.Aquesta es la segona línia. |
Conceptes clau: |
---|
Tecla, tecla Intro, tecla de retrocés, barra espaiadora, cursor, tecles de cursor. |
Conceptes clau: |
---|
Tecla ESC. |
Curiositat |
---|
Els informàtics diuen que el Hardware es alló al que li donem cops quan el Software no funciona. |
Així, doncs, un ordinador és una dualitat entre parts físiques i lògiques.
La part física sosté la part lògica. La part lògica governen la part física. I una no pot anar sense l'altra.
Com el nostre cos i el sistema nerviós, que el governa:
Sense el nostre cos no poden circular les ordres pels nervis, pero sense les ordres, no podem moure el cos.
Per saber més... |
---|
En el món tècnic també en trobem exemples: |
Recorda! |
---|
|
Per saber més: |
---|
Els caixers automàtics bancaris son un clar exemple d'ordinador no multitasca, ja que un terminal d'un caixer automàtic només fa una tasca alhora. |
Perquè una interficie gràfica? |
---|
Dels
5 sentits dels que estem dotats els essers humans, per la vista es pel
que rebem la majoria d'informació del medi que ens envolta. És per això que
l'ordinador ens dona la informació, majoritariament, de forma visual. Segons estudis realitzats, l'esser humà es sensible als estímuls a través dels sentits amb el següent porcentatge d'influencia: Vista 55%, Oída 18%, Olfacte 12%, Tacte 10% y Gust 5%. Si en comptes d'humans fossim gossos, com creieu que es comunicaria l'ordinador amb nosaltres? Amb olors. Ja que el sentit més desenvolupat dels gossos es l'olfacte. |
Conceptes clau |
---|
Hardware, software, sistema operatiu, aplicació, tasca, multitasca |
Conceptes clau: |
---|
Escriptori, icona, El meu ordinador, Els meus documents, paperera, Veinatge de xarxa, Barra de tasques, botó d'inici, rellotge del sistema |
Les icones són els símbols o petits gràfics que presenten un programa, un arxiu o qualsevol altre element d'informació.
Els dibuixos de les icones representen l'element al que fan referència.
A l'escriptori hi trobem sempre les següents icones:
El meu ordinador; ens permet accedir als elements que conté el nostre ordinador.
La paperera; contè els elements que hem eliminat. | |
Paperera |
A la part inferior de les icones que trobem a l'escriptori hi trobem un petit text descriptiu d'alló a que fan referència.
Per seleccionar una icona, farem un clic sobre el gràfic. De forma que queda resaltada de color.
Per obrir una programa de l'escriptori farem un doble-clic sobre el gràfic de la icona.
Si fem un doble-clic sobre el text de sota la icona, el que fem es modificar el text associat a la icona.
Per
moure una icona per l'escriptori farem clic amb el ratolí a sobre el
gràfic i sense deixar de premer mourem el ratolí fins deixar-la en la
posició desitjada deixant de presionar el ratolí. D'això s'en diu arrosegar un objecte.
La barra de tasques es la franja que teniu enganxada (habitualment) a la part inferior de la pantalla.
En ella hi trobem (d'esquerra a dreta):
Aquest element te una funció molt important en l'ambient Windows.
La tecla d'Inici que dóna accès al menú principal de Windows des d'on podrem executar qualsevol dels elements que tenim a l'ordinador.
A la barra de tasques també veurem el nom de les aplicacions que tenim obertes i ens permetrà treballar amb totes elles al mateix temps.
A la dreta de la barra de tasques trobarem el rellotge de sistema, que és un rellotge que ens monstra l'hora actual (que l'ordinador guarda internament, com ho fa per exemple un telèfon mòbil, o una agenda electrònica).
Si ens possem amb el ratolí a sobre el rellotge ens mostrarà un cartell amb la data del sistema.
I si cliquem podríem modificar la data i l'hora de l'ordinador.
A la barra de tasques, també hi podem trobar, tocant al botó d'inici, un seguit d'icones que donen accès a diferents aplicacions d'ús més freqüent com: El navedador d'Internet, l'Escriptori, l'explorador d'arxius...
En el que s'anomena una barra d'accés ràpid.
I davant del rellotge podem trobar les icones de programes que s'inicien automàticament quan engeguem l'ordinador, i que s'estan executant constantment, com l'antivirus, el control de volum dels altaveus, el programa de missatgeria instantànea, etc.
Per tal de que no ocupin un espai a la bara de tasques es situen en aquesta zona, que s'anomena safata del sistema.
Quan volem finalitzar la nostra feina, no podem apagar l'equip pel botó d'encesa, ja que podríem perdre informació o provocar defectes al sistema (es com treure la clau del contacte d'un cotxe sense haver-lo aturat). Per tant, s'ha de seguir una serie de passos quan apaquem el nostre equip:
NOTA: Dintre del menú d'apagar el sistema també trobem l'opció reiniciar que s'utilitza per apagar l'ordinador i que es torni a engegar sol.
Per engegar l'ordinador només s'ha d'apretar el botó de la torre que dona la font d'alimentació a la mateixa i després de uns cert temps sortirà a la pantalla l'escriptori i ja estarà preparat per començar a treballar.
Les finestres estan composades d'un marc, que les delimita. I d'una
barra de color a la part superior, que conté el títol de la finestra.
És la primera línia de la finestra i el seu color sol ser diferent que el de la resta de la finestra.
A la seva part esquerra trobem el títol que té la finestra, i a la seva part dreta uns quadrats anomenats botons.
A la barra de títol hi trobem 3 botons:
Botó Tancar: Quan fem clic en aquest botó, la finestra es tancarà i el seu nom desapareixerà de la barra de tasques. | |
Botó Maximitzar: En fer clic sobre aquest botó, la finestra s'engrandeix fins a ocupar tota la pantalla (excepte la barra de tasques). Quan la finestra és maximitzada, el botó Maximitzar es transforma en un altre botó, anomenat Restaurar, la funció del qual serà tornar a la finestra la grandària que tenia abans de ser maximitzada. | |
Botó Minimitzar: Quan es fa clic sobre aquest botó, la finestra sembla tancar-se, però en realitat continua oberta. Simplement s'oculta a la barra de tasques, i per tornar-la a veure hem de fer clic al seu rectangle de la barra de tasques. |
Conceptes clau: |
---|
Finestra, minimitzar, maximitzar, restaurar, redimensionar |
A la barra de tasques reconeixerem la finestra activa perquè el botó amb el seu nom es mostra pressionat.
Depenent del tipus d'opció que escollim, es produiran accions
diferents. Els tipus d'opcions més habituals són:
Nom normal:
L'opció escollida es realitza immediatament. En el cas del
Menú Inici només ens trobem amb l'opció d'aquest tipus: Ajuda.
Si escollim aquesta opció s'obrirà un
programa
en el que podrem trobar ajuda sobre diferents temes de Windows.
Nom seguit de fletxa dreta:
No es realitza cap acció concreta, sinó que se'ns mostrarà un submenú amb altres opcions entre les quals escollir.Nom seguit de tres punts:
En aquest cas, abans de realitzar-se l'acció, s'obrirà una
finestra que ens preguntarà alguns detalls sobre l'acció a realitzar.
En el cas del Menú Inici, tenim l'opció Apagar
el sistema que ja hem tractat en l'apartat Sortir
de Windows.
Conceptes clau: |
---|
Barra de títol, barra de menús, barra d'eines, barra d'estat |
És la part canviant de la finestra, perquè les dades amb que treballem també van varian't. La resta no varien.
Si la finestra no és prou gran per mostrar tot el contingut de l'àrea de treball, llavors a la seva part dreta i/o inferior apareix una barra per desplaçar el seu contingut.
És el que es coneix coma barra de desplaçament (o scroll)
En vermell veieu les fletxes dels botons de les barres de desplaçament
La barra de desplaçament tè unes fletxes per tirar el contingut amunt o avall.
Analogia: |
---|
Aquest sistema de nivells també s'usa en d'altres sistemes, com per exemple els senyals de transit:
|
Curiositat: |
---|
No cal tenir por devant d'una finestra d'alerta. Els ordinadors Appel Macintosh tenien aquesta desafortunada icona per a les finestres d'error. |
Conceptes clau: |
---|
Carpeta, arxiu, arrossegar |