Vés al contingut principal
Inici

Un tema de debat són les polítiques d'impuls de la societat de la informació. Són suficients? S'assoleixen els objectius desitjats? Com les podríem millorar? Com podem contribuir nosaltres?
Endavant... vosaltres teniu la paraula!
rialla



Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant1- Monday, 16 April 2007, 23:18

Benvolguts,

Fins fa ben poc l’accés a recursos tecnològics estava reservat a les persones/països que es podien permetre la inversió en el maquinari necessari per a l’accés a la xarxa.

Aviat han sorgit les empreses (cibercafes) que comercien amb l’accés a la informació i, després han estat els governs (alguns més aviat que altres) els que estan fent tots els esforços necessaris per fer arribar l’ús de la tecnologia i dels recursos que se’n deriven a tota la població.

És evident que el fet d’instaurar els punts òmnia, de telecentres i de teletreball a Catalunya és un punt important a l’hora de reduir la “fractura” digital de la qual es parla en el tema 2. En el nostre telecentre hi ha un índex molt elevat d’usuaris immigrants que si no fos pel nostre servei, difícilment podrien accedir a serveis tan bàsics com el correu electrònic. També és cert que aquest col·lectiu conforma una part molt important dels nostres usuaris i es beneficia d’un servei que la gent del poble moltes vegades ni coneix, ja que la població immigrant s’acosta a la biblioteca dirigida sovint per diferents departaments de l’ajuntament.

En aquest sentit la meva visió és positiva respecte les polítiques en matèria de tecnologies de la informació, però crec que potser s’hauria d’incidir més en la formació de sectors de la població de mitjana edat i jubilats, donat que encara tenen recels a l’hora d’acostar-se als ordinadors/internet... Crec que la població més jove i la immigrant (els primers per formació, i els segons per necessitat) no tenen tants problemes d’accés a les tecnologies.

Salutacions fer l'ullet

Participant1

Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Tutores Thursday, 19 April 2007, 12:42

Hola a tothom!
La Participant1 ha dit:

"(...) s’hauria d’incidir més en la formació de sectors de la població de mitjana edat i jubilats (...)"

Penseu que aquest sector de la població està interessat en apropar-se al món tecnològic? Per què? Què podríem fer per incidir-hi? Quines polítiques caldria dur a terme?

indecís


Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant2 - Thursday, 19 April 2007, 18:17

La gent gran i jubiliats tenen moltes inquietuds i encara que els hi costa donar el primer pas amb les TIC, quan l'han donat perden les pors i es fan usuaris habituals, ja que el que no els falta és temps. De fet, és bastant normal que tinguin mòbil o que tinguin internet a casa. És cert que moltes vegades no els utilitzen però la majoria de les vegades és per no molestar al seu fill/a o net/a perqué els hi espliquin com fer-ho servir. A més a més les TIC també els ajuda a treballar el cerbell i en definitiva a estar més actius


Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant3 Thursday, 19 April 2007, 19:11

És molt cert que la gent gran tenen molt d'interès i ganes d'aprendre, actualment en el Telecentre estic programant cursos per a la gent gran i hauré de doblar els torns per la demanda que hi ha. A més són un col.lectiu molt agraït, el fet de poder apropar-se a les TIC i d'alguna manera, el fet de no sentir-se tant desfassats en coneixement de les noves tecnologies, amb els seus fills i sobretot amb els nets els omple de satisfacció i això és reflexa moltíssim en els grups.


Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant4- Monday, 23 April 2007, 00:25

Pel que diu la gent gran que assisteix als cursos d'iniciació del Telecentre Baix Ebre, tots tenen moltes ganes d'aprendre i apropar-se a les TIC. Molts disposen d'ordinador i internet a casa, però els hi falta una persona que els orienti per a poder utilitzar l'ordinador. Sovint la gent gran pregunta als nets com es fan les coses, però la resposta dels nets és: "deixa, ja ho faré jo", "vas massa espai, deixam a mí", els nets ho expliquen massa ràpid i no els poden seguir, etc. És aquí on el dinamitzador del telecentre juga un paper important: disposa de la paciència que els joves de la casa no tenen per a ensenyar a la gent gran el que necessita aprendre per apropar-se a les TIC. Hi ha gent gran que pel seu compte intenta fer coses amb l'ordinador a casa, però els hi falta la figura del dinamitzador per a guiar-los.

Tot i que estic d'acord en que és molt interessant fer activitats entretingudes per a aprendre jugant, no es pot oblidar que primer s'han d'explicar els fonaments bàsics d'ús de l'ordinador. Aquests fonaments sons els que permetran després que la gent gran continui la seva formació dins d'un procés d'autoaprenentatge progressiu sense necessitar al dinamitzador. Coses tan simples com ensenyar les diferents tecles que hi ha al teclat, com treballar amb el ratolí, com crear carpetes, qué son els fitxers, etc, son molt valorades pels assistents als cursos del nostre telecentre. Una vegada explicats mitjançant pràctiques aquests conceptes bàsics per a saber utilitzar l'ordinador, es pot començar a realitzar activitats per tal de explorar l'inimaginable nombre d'aplicacions i coses que poden fer amb les TIC.

Participant4

[Nom del telecentre]

Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant5 Friday, 27 April 2007, 18:22

Estic molt d'acord amb aquesta manera de pensar. Des del meu Telecentre sempre se m'ha proposat que organitzi cursets per gent gran d'internet però, com poden entendre internet si no saben moure el ratolí? Crec, com en Participant4, que primer cal tenir una base per mínima que sigui.


Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant6 Wednesday, 2 May 2007, 15:46

Hola a tothom!

Penso que sí que s'han d'impulsar més intervencions en tot el referent a Gent Gran i a col·lectius que no tenen tan accès a les noves tecnologies. Fa 5 mesos que estic com a dinamitzadora i vam impulsar un curs d'iniciació a la informàtica i a Internet i ha tingut un èxit rotund! acurs dura tres mesos, i ja hem preparat una 2a edició degut a la llista d'espera que hi ha.

La gent gran i no tant gran, persones entre 40 i 60 anys tenen moltes ganes d'aprendre i de no quedar-se enrera, pero els hi fa falta ajuda.


Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant7- Thursday, 19 April 2007, 23:23

Fa uns dies vaig llegir en un diari que al Punt Omnia [nom del Punt Òmnia], eren els propis nois joves els qui feien de mestres d'informàtica als adults i gent gran. em sembla una proposta excel·lent. d'alguna manera, els nens aprenen a transmetre la informació que posseeixen i els adults a aprendre dels joves, que costa molt. a més s'ha de fomentar la relació dels joves amb la gent gran, ja que actualment hi ha una falta total de respecte cap a aquest col·lectiu.

penso que hauríem de prendre com a referent aquesta idea, em sembla molt eficaç. però a més, crec que una bona manera de cridar l'atenció de la gent gran cap a les noves tecnologies, és ensenyar-se-les des de temes que els interessin, per exemple, buscant a internet receptes de cuina i a partir d'aquí traspassar-les al word, per exemple. o a cercar informació sobre fets passats que coneguin o de pobles que hagin visitat o vulguin visitar, mostrar-los la facilitat amb que es podem comunicar amb algun parent llunyà a través del correu electrònic o dels messengers, etc.

evidentment si els apropem amb programes complicats o amb molta teoria, no es sentiran motivats, però si ho fem de forma lúdica i propera als seus interessos, ens serà molt més fàcil.

oi que amb els nens petits, s'inicia l'educació envers les TIC amb petits jocs, contes, cançons o exercicis divertits i entretinguts, doncs, amb tot alumne, passa el mateix, sha d'intentar transmetre una nova informació tenin en compte les seves necessitats i interessos no els del mestre o educador.

Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant5 Friday, 27 April 2007, 18:19

Crec que sí.

En el meu Telecentre només ve jovent de 8 a 15 anys, la gent gran ni el coneix. També és veritat que el local on estem és un primer pis d'un bar antic on les escales impedeixen l'accés còmode a certa gent.

Diria que aquesta franja d'edat sí que està interessada en les noves tecnologies; però, com molt bé es comenta en algun altra mail, les persones que els poden ajudar en aquesta tasca (néts, fills..) no disposen del temps per fer-ho. Potser els Telecentres en serien una bona opció.

Fa molt poquet que estic com a dinamitzadora i, de fet, voldria iniciar algun curs dedicat a la tercera edat (i a vegades no tan enllà) d'iniciació. Es comenta en altres mails que aquesta formació cal que sigui amena. Potser se'ns podria orientar als dinamitzadors sobre aquest tema i fer que aquesta "fractura digital" sigui mínima.


Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant8 Friday, 4 May 2007, 10:54

Hola, estic plenament a favor dels espais de formació per la gent gran, doncs penso que el seu interès com ja han comentat altres persones és molt alt. Si es cert que a vegades cal repetir-los les explicacions múltiples vegades, però crec que el seu esforç ho mereix. Són un col·lectiu molt agraït, que rarament deixen de venir i que aprofiten qualsevol proposta que els facis per seguir aprenent i com també s'ha comentat per exercitar la memòria.

El que si m'he qüestionat a vegades fins quin punt tot es vàlid a l'hora d¡ensenyar-los coses. Personalment amb la gent gran que ve al meu punt, hem fet móltíssimes coses no només jo sinó també anteriors dinamitzadors, i tinc la sensació que tots els sembla bé, que esperen més que tu els ofereixis activitats que no pas que les propossin ells. Com jo els dic sempre carinyosament, es que tot els sembla bé.

Recentment, com que la demanda és molt alta, hem optat per obrir noves formacions i espais obert als quals es puguin apuntar.

També es cert que a vegades hem pregunto fins quin punt un usuari ha de seguir accedint a formacions després d'haver participat durant quatre anys en diferents formacions i amb diferents dinamitzadors. Doncs impedeix que altres puguin accedir a elles. És per això que intentem potenciar l'ús dels espai oberts al barri on sovint accedeixen els que no s'han format mai per manca de places.



Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant4 Monday, 23 April 2007, 00:45

Com tú dius, hi ha alguns col·lectius que no tenen gaire problemes d'accés a les tecnologies. Les polítiques d'impuls de la societat de la informació no ténen únicament l'objectiu d'apropar les TIC als que no tenen accés (reducció de la fractura digital), sino la modernització de l'actual societat i la formació. Encara que alguns col·lectius tinguin accés a les TIC, el que hem de procurar nosaltres és el d'ensenyar-los com utilitzar-les. Tenir accés i saber utilitzar-les no és el mateix. Per tal d'impulsar la societat de la informació, els telecentres ( i les administracions) han d'explicar les eines més actualitzades per tal de que els ciutadans les puguin aplicar per a obtenir un benefici en les seves vides. Hi ha moltes eines desconegudes per a la gran majoria de la problació, i és necessari posar a professionals de les TIC per a que facin una funció divulgadora i formativa entre la ciutadania, si volem realment donar un impuls a la societat de la informació en el nostre país.

Participant4

[Nom del telecentre]

Re: Polítiques d'impuls de la societat de la informació

per Participant9 Monday, 7 May 2007, 00:03

Hola, i disculpes pel retard. Vaig bastant atrafegat de temps. Allà va:

El Telecentre on treballo [Nom del telecentre] és de titularitat municipal, i això ens permet tenir una certa perspectiva vers alguns temes. Al comptar amb la maquinària de difusió d'un Ajuntament com és el de [Nom Ajuntament], que no porta gens malament tant la dinamització com l'alfabetització digital, tenim un volum d'usuaris bastant potent (més de 1500 usuaris registrats en accès lliure, i 4 cursos mensuals, tant d'iniciació al Pc com d'iniciació a internet).

La majoria dels usuaris dels cursos són jubilats i ames de casa, i tot i que sí que existeix una petita percepció de que "tot els hi està bé", aquí és on el dinamitzador juga un paper molt important. Si el temari dels cursos és pràctic (en 5 minuts hauràs comprat un billet d'avió per 30 euros, etc...), si sabem il·lusionar els usuaris amb el correu electrònic, aconseguirem progressos. La política al Telecentre [Nom del telecentre] és que cada usuari faci 2 cursos de 14 hores (Pc i Internet) i a partir d'aquí insistir molt en que vinguin en accès lliure a practicar i a preguntar-nos tots els dubtes que tinguin. L'excès de classes pot arribar a ser un error, hom es pot acostumbrar a que el "profe" els hi expliqui tot al grup. És per això que, encara que el primer cop que obren el correu ells sols els hi costi 10 minuts, un cop ho hagin aconseguit la seva autoestima i independència creixerà, sentint-se així protagonistes absoluts del seu procès d'aprenentatge.


Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00
loader image