Vés al contingut principal
Inici
Abans de res benvingudes i benvinguts. Hem començat el curs parlant de l'ensenyament en línia. Força gent parla d'aquest tipus d'aprenentatge i dels EVA com el nou paradís de la formació. Què en penseu?... És així realment?...



TRANSCRIPCIÓ DEL DIÀLEG MANTINGUT ENTRE ELS I LES PARTICIPANTS DEL CURS
A TRAVÉS D'UN FÒRUM.
La identitat dels participants ha estat protegida


La formació en línia com a eina d'aprenentatge

per Participant1- Wednesday, 11 April 2007, 18:40

Hola a tothom!

Personalment penso que l'ensenyament en línia pot ser molt profitós. Fa poc he realitzat dos cursos on line amb una altra plataforma i m'han agradat bastant, tot i que es troba a faltar la relació humana.

La formació en línia va bé si no tens gaire temps per realitzar formació, no t'has de desplaçar ja que des de casa o la feina pots fer-ho tot.

Tot i així, la formació en línia mai serà igual que la formació presencial on tens un tutor i uns companys amb els que pots establir una relació més...humana? indecís

Penso que és totalment diferent la formació en linea de la presencial però bé com diu aquell refrany " A falta de pan, buenas son tortas" Si no podem fer una formació presencial ja sigui per falta de temps o per altres motius, doncs és una bona opció la formació en línea.

Participant1

Els EVA

per Participant2- Wednesday, 11 April 2007, 18:55

Hola, sóc Participant2.

Personalment no he fet cap curs a través de la línia. En el meu cas, crec que és molt profitós; tinc dues filles i treballo tot el dia. Per poder fer classes presencials les hauria de fer a la nit i, sincerament, després de tot el dia de feina a veure qui està al 100% per aprofitar un curs. Estic d'acord que les classes "virtuals" perden l'essència del contacte personal, però en el meu cas, només hi hauria aquest solució.

Re: Els EVA

per Participant3 Wednesday, 11 April 2007, 22:13

Em passa com a Participant1, amb el treball i les nenes, doncs el millor és mirar d'estudiar una mica per la nit. Jo ja havia fet un postgrau de la Universitat de València amb aquest sistema i em va agradar molt, tot i que al principi, com ara, anava una mica peix fins que no vaig aprendre bé totes les opcions.

Re: Els EVA

per Participant4- Thursday, 12 April 2007, 01:15

Hola sóc el Participant4, veig que a tothom ens passa el mateix i que ens fa falta més temps. És per això que penso que l'aprenentatge virtual és una bona eina ja que pots fer ús quan pots de les eines formatives.

No obstant no crec que aquest aprenentatge del que parlem sigui tant eficaç com el presencial però a les persones com jo si no es fa virtual no el podríem realitzar.

Re: Els EVA

per Participant5- Thursday, 12 April 2007, 08:31

Doncs posa cosa puc afegir jo amb tot el que s'ha dit, sobretot remarcar que tot i que l'aprenentatge en linia potser ens separa de les relacions humanes dels cursos tradicionals, la llibertat que et dóna aquest sistema no és comparable.

A més cal afegir un factor d'autoaprenentatge que moltes vegades es deixa de banda (o passa desparcebut) en els cursos presencials, limitant-se tans sols a l'assistència al curs.

Amb això vull dir que tant es pot apendre en un entorn virtual com en un de presencial, l'únic requisit son les ganes de fer-ho.


resposta a la pregunta...

per Participant6 - Tuesday, 10 April 2007, 19:12

Hola sóc l'Estel, i ja he fet algun curs amb moodle. Reconec, en resposta a la vostra pregunta, que l'aprenentatge en línia facilita molt les coses per la gent que vol estudiar i no disposa de temps o no té possibilitats de desplaçar-se. però també és cert, que amb aquest sistema es perd, en molts sentits, la relació humana i els vincles afectius que es pot crear en un grup d'ensenyament-aprenentatge, es solen perdre. Penso que la comunicació no verbal és fonamental en la interiorització de coneixements i adquisició d'informació i que a través d'una pantalla tot el que rebem és digital. No podem veure l'expressió de les altres persones, els gests ni discutir de manera grupal com ho faríem en persona. És evident que hi ha una comunicació i que hi ha professionals darrera que guien les sessions, però per mi mai serà el mateix. Estic molt d'acord en que l'educador ha de guiar i no fer classes magistrals, aquest és un punt a favor de l'aprenentatge via internet, també recolzo la idea que el material és nou i divers, però també segons per qui pot resultar poc motivador. Hi ha gent, que necessita d'un model, o un referent a seguir, en aquest cas el mestre o professor, i si no el té davant, li costarà prestar l'atenció necessària al que està fent. Això es pot donar sovint en adolescents. I sobretot crec falta molta educació sobre com aprendre a usar aquestes noves tecnologies. La gent sap entrar i mirar, però normalment tenen poca informació sobre com seleccionar.

En general, la meva opinió és que hi ha avantatges i desventatges, com tot. Però jo sóc més partidària de l'educació presencial. No tradicional, ni molt menys. Constructivista, lliure i cooperativa. Ara bé, no descarto de cap manera l'ús de les TIC com a suport educatiu.

Re: resposta a la pregunta...

per Participant7- Wednesday, 11 April 2007, 18:18

Bona tarda!

De la manera que estem funcionant en aquesta societat, en la que cada vegada tenim menys hores lliures, és una tendencia que ens beneficia molt a tots i totes. Però penso que potser només s'hauria d'utilitzar com a un últim recurs, per a persones que tenen poc temps lliure... ja que no és tan enriquidor com un de presencial.

Espero que l'ensenyament en línea mai substitueixi del tot les classes presencials en la formació de les persones.

Per què... Quants fariem aquest curs sinó fos virtual? Jo per expemple, no. Per tant ja és un motiu per estar satisfet de l'Ensenyament en línea... rialla

Salut!

Re: resposta a la pregunta...

per Participant8- Thursday, 12 April 2007, 19:10

Hola!

Per suposat, TOT té els seus avantatges i iconvenients. No obstant, jo sóc un defensor de l'educació-aprenentatge en línia.

Estic estudiant Educació Social per internet, i encara que tenia els meus dubtes (vinc de l'educació no formal dels esplais, i com podreu imaginar, valoro moltíssim el contacte presencial), ara crec que és una opció tan vàlida com l'educació tradicional.

Compte! No dic que sigui millor, però a banda de la meravella que suposa el poder estudiar quelcom que d'altra manera seria impossible, m'he trobat amb professionals que creuen de veritat en l'e-learning, i aquí és on crec trobar la clau del tema.

Un professional que de debò creu en els processos d'ensenyament-aprenentatge en línia, és perfectament capaç de fer arribar aquesta calidesa al grup, i com que els rols jeràrquics tradicionals s'esvaeixen una mica, la comunicació adquireix un caràcter més espontani i respectuós que afavoreix l'aprenentatge constructivista.

És fàcil? Evidentment no, però jo ja he comprovat que no és impossible.


depén de com aprenem

per Participant9 Wednesday, 11 April 2007, 19:55

què tal companys?!

estic d'acord en que el tema "temps" és molt important i ficxeu-vos és el que ens situa en aquest tipus d'aprenentatge (i la possibilitat, evident, de dispossar mitjans tecnològics!). trist

La gran avantatge és que cadascú es distribueix el temps com vol (o pot!), però temps s'hi ha de possar igual!

jo també plantejaria al fet de com adquirim els coneixements: llegint i prou? escribint uns apunts? fent esquemes? exercicis o treballs? escoltant?... i això depén de nosaltres, els alumnes (i del nostre temps?indecís) I com en tots els aprenentatges un curs serà profitós o no, segons l'aplicació de l'alumne.

El fet presencial té un component de compartir, que en aquest cas ocupa el forum: és el nostre espai per a dir la nostra, expressar els dubtes, neguits i conquestes. No és el mateix!? burleta doncs hi ha gent que es coneix via xat!!!(jeje rialla)

Res, parlant (escribint) ens coneixem una mica més... i com que no ho podem fer d'una altra manera, doncs... fem-ho tan "amable" com poguem somriure

Participant9

Re: depén de com aprenem

per Tutores Thursday, 12 April 2007, 20:56

Bona tarda a tothom,

Vull exposar una idea per fomentar el debat.

Abans la major part de les persones es formaven en l'etapa inicial de les seves vides i prou. A l'actualitat hi ha moltes teories pedagògiques que defensen que actualment vivim en una època "all live learning", és a dir, que ens ha tocat "aprendre al llarg de tota la nostra vida" Cal que les persones estiguem en continuu procés d'aprenentatge, perquè la societat actual així ho demana.

Òbviament, no es podem passar la vida fent formació (molt menys del tipus presencial) perquè el nostre temps és limitat.

Us vull llançar una pregunta: penseu que les noves tecnologies i la formació en línia (que ens estalvia temps de desplaçament i potser ens facilita l'accés a un ventall important de coneixements expandits per la Xarxa d'Internet-) és la resposta a aquesta necessitat formativa?

Què en penseu?

Tutores

Re: depén de com aprenem

per Participant10 Friday, 13 April 2007, 00:17

és evident que la única manera d'estudiar durant tota la vida és els EVA. però no d'aprendre, sempre ha existit gent molt autodidacta, que aprenia de les lectures, de documentals, de debats i xerrades, però sobretot, al llarg de tota la història, l'home a après per la transmissió d'informació de generació e generació, per la imitació i per les pròpies experiències personals. el que és trist, és que la societat actual ens faci, no aprendre, sinó estudiar i instruir-nos, que és diferent, contínuament i sense parar, per la demanda del mercat laboral i per la competitivitat que imposen entre nosaltres. està clar que internet és un avantatge, però dins d'aquesta bogeria. Jo estudio educació infantil, acabo aquest juny, i abans vaig fer el primer cicle d'història, ho vaig haver de deixar perquè no veia cap sortida professional, aquests set anys d'estudis, els he fet treballant, durant quatre, a la SEAT, 8 hores a torns, els altres tres com a monitora d'esplai i ara en una biblioteca. doncs bé, tant a la SEAT, com en els esplais, com ara, em demanen que a més de treballar, a veure si puc fer certs cursos per especialitzar-me en la meva feina. això no és normal, treballar, estudiar una carrera i a més cursos.

penso que tot això està provocant que desaparegui el gust d'aprendre per aprendre, a mi ja no em queden ganes quan acabo de tot, de posar-me a llegir un llibre interessant o veure un documental, l'únic que vull és alienar-me amb telebasura perquè el meu cervell ha dit prou.

puc resultar bastant pessimista però penso que la solució no passa per posar pedaços a l'estrés i les frustracions que estan provocant en la gent, no parlem de les depressions i el prozac, per a mi, aquests mètodes, internet, els cursos CEAC, les classes nocturnes, són pedaços al problema del sistema educatiu i a la competitivitat professional, no educació, i sento ser tan dura, però una cosa és ensenyar i una altra educar, i crec que el que falta és més educació.

estic d'acord amb el company que parlava de la "brecha digital", i aquells que no tenen accés a internet què? ja tenim més marginats i més frustracions. no dubto que hi hagi molts bons professionals en aquest camp com educadors, n'estic conveçuda, però probablement no tots sommiaven en fer-ho via moodle, i molts d'ells ho han vist com una sortida professional en auge.

no em sembla bé que parlem de l'educació presencial com a tradicional, pots fer una pedagogia completament nova, en valors, en hàbits i convivència i fer-la presencial, sense la jerarquia del mestre a dalt i l'alumne a baix.

sento haver-me enrotllant tant, és que em crispa molt el nivell d'exigències cap a les persones actualment, quan veig totes les persones que heu respòs que teniu fills, que treballeu, que després haureu de fer les tasques de casa i les que no ho són, em poso negra, quan a sobre et demanen que et reciclis i estiguis al dia de totes les novetats tecnològiques. no dic que aquests cursos no siguin interessants no em mal interpreteu, però el que em refereixo és que avui dia em de saber de tot, idiomes, informàtica, economia i lletres.

i que siguem feliços, quan ens ho demanaran???????

Re: depén de com aprenem

per Participant11 Friday, 13 April 2007, 11:00

Hola Tutora,

Per una banda, penso que ara ja no podem parler més de les noves tecnologies, sinó de les tecnologies perquè ja s’han instaurat a la nostra societat des de fa uns temps, i aquesta tecnologia es fa servir amb total habitualitat en les escoles, cases i empreses, i es troba a l’abast de tothom que vulgui fer-la servir en els telecentres de la xarxa365, en locutoris privats i fins i tot en els punts wi-fi.

Per l’altra banda, crec que la formació en línia ha trencat els paradigmes educatius i ara mateix es troba en un procés de desenvolupament, a l’abast de tothom i només cal aprofitar les seves virtuts. Es clar, hem de superar la reacció habitual a totes les coses noves que se ens presenten, adonar-nos del gran ventall de avantatges que ens ofereix i obrir-nos al procés intern de l’aprenentatge conscient. I jo penso que la pregunta que hem de fer-nos es la següent: De quina manera nosaltres podem, com dinamitzadors de telecentre, ser una eina efectiva en aquest procés d’evolució de la formació en línia?

Participant11

Re: depén de com aprenem

per Participant12 Friday, 13 April 2007, 18:32

Hola Companys
Per la meva part vui dir que la majoria de les coses (segons un profesor de no se quina assignatura de BUP un 70 %) s'aprenen per autoaprenentatge. Amb això vui dir que per mi l'EVA és una manera de fer més fàcil l'autoaprenentatge. Penso que el seu objectiu no és substituir l'educació presencial sinó ajudar al teu aprenentatge amb eines que ho facin més fàcil.


puntualitzacions

per Participant13 Thursday, 12 April 2007, 20:30

Hola sóc en Participant13 del Punt Òmnia [Nom i localitat], tinc força experiència en els EVA, des de fa temps, i per aquest motiu us passo a matitzar alguns temes.

Comencem sent l 'advocat del diable i donant una mica de canya.

- Primer de tot per poder usar un EVA s´ha de tenir accés a un ordinador i a internet.

- Si molt bé la majoria de gent en té, però siguem sincers, encara existeix molta fractura digital, i els telecentres i altres centres que ofereixen accés a internet poden ajudar i facilitar-nos aquestes mancances, però tot i així estem marcats pels horaris d´aquests centres.

així deixem clar que el primer requisit i indespensable és tenir l´accés a ordinador i internet, si podem solucionar aquest "problema" llavors en pot sorgir un altre

Molts de vosaltres comenteu que els EVA van molt bé perquè en la societat d´avui dia, ningú té temps de fer res, a veure no us enganyeu, si voleu usar un eva també us reclamarà temps, més o menys que amb l'ensenyança presencial, això dependrà el curs el contingut i l´exigència, l'única cosa que canvia és que
1- si tens ordinador no t'has de desplaçar i guanyes el temps de desplaçaments
2- Si ho fas des de casa ho podràs fer a l´hora que vulguis, és a dir destinaràs temps "lliure" o de dormir a l´eva,
els eva no fan que els dies s´allarguin, si no que has de ser tu qui es gestioni el temps, a quina hora m´hi poso i a quina hora ho deixo.

Bé i ara les coses positives.

- Pels que dieu que no hi ha contacte humà, només us haig de comentar un parell de coses:

  • penseu que teniu un perfil per omplir (quan pugui emplenaré el meu) on podeu donar una mica d´informació de qui sou i que feu.

  • Creieu que si no fos d´aquesta manera us haguéssiu apuntat a un curs on hi coneixerem gent de tota Catalunya.

  • l´ultim curs que vaig fer amb Moodle va ser tant desastrós per part dels formadors (continguts equivocats, errors en els qüestionaris que va tenir una contrapartida molt positiva, Tots els alumnes vam fer pinya explicant-nos els problemes que ens trobàvem al curs hi com ho solucionàvem, d´aquesta forma hi va haver un feedback impressionant, els forums bullien d´informació, gent que no ens coneixíem de res vam realitzar tasques conjuntes, els que tenien més coneixements solucionaven els dubtes dels més neòfits en el tema, la participació va ser brutal, com us he comentat he realitzat molts cursos tipus EVA però d´aquest en vaig quedar molt sorprès de la movilització de la gent que com he dit no es coneixia de res, que davant les adversitats va aprofitar totes les eines que li oferien els EVA per donar sortida a les seves inquietuds.

Bé fins aquí el rotllo, a veure si vosaltres també em "doneu canya"
totes les crítiques constructives són molt ben rebudes
i per acabar us deixo un frase Cèlebre d' Albert Einstein

Només hi ha dues coses Certes a l´univers:
l'infinit i l'estupidesa humana , i de la primera no n'estic molt segur

Re: puntualitzacions

per Participant14- Sunday, 22 April 2007, 17:33

Sembla que vols dir que usar un EVA és un desavantarge respecte la formació presencial perquè requereix tenir accés a un ordinador, hi ha fractura digital en quan a saber utilitzar un ordinador, etc. En aquest sentit has de considerar que un EVA és una alternativa formativa que no vol substituir a altres models formatius, sino que ve a resoldre situacions on la formació presencial no funcionaria. De la mateixa manera que pots triar un canal de televisió, ara pots triar entre formació presencial i virtual i escollir la que millor resolgui les teves necessitats. Per exemple un jove potser escolliria estudiar en una universitat presencial enlloc de fer-lo en una virtual. En sembla bé, però una persona més adulta amb càrregues familiars escollirà segurament estudiar virtualment perquè no pot desplaçar-se o seguir uns horaris. L'important és poder escollir. La formació virtual omplirà l'espai buit que la presencial ha deixat per a algunes persones. Soc bon coneixedor del model pedagògic de la UOC (he estudiat molt anys virtualment) i penso que ha estat un gran avantatge disposar d'aquesta alternativa de formació virtual en la meva vida. Els resultats de la UOC son impresionants, molta gent ha pogut estudiar el que no havia fet quan era més jove o ha estudiat altres itineraris simplement pel fet de que volia aprendre més coses. Hi ha molta gent satisfeta amb l'aprenentatge mitjaçant el EVA de la UOC (Campus virtual). Però una realitat és certa: la mitjana d'edat dels estudiants de la UOC supera els 30 anys. Això demostra que la UOC ompli el buit formatiu que d'una altra manera (la presencial) seria impossible.

En el moment actual, igual que sabem que el canvi climatic és una realitat, també sabem que la formació virtual a tots els nivells es bona, millorable si voleu, però que ja es present i que ho seguirà estant per molts anys.

Un dels veritables problemes que té la formació virtual actualment és el seu reconeixement. Existeix la idea de que en la formació virtual pots fer trampa i obtenir unes qualificacions que no indiquen el teu grau d'assoliment de competències real. S'haurien de crear els mecanismes adequats per donar el mateix valor a la formació a distància com a la formació presencial. En aquest sentit, la UOC intenta solucionar el problema realitzant examens presencials o proves de validació per tal de donar el mateix valor que tenen els estudis presencials.

Participant14

[Nom del Telecentre]

Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00
loader image