Participar a debats virtuals

Les News o també coneguts com a grups de discussió van néixer abans que la web assolís tant popularitat com ara, i servien per ajudar a compartir coneixements entre la comunitat científica. Actualment s'han convertit en un espai a la web que permet informar-se i conèixer moltes coses, gràcies a l'esperit de col·laboració que impera. Un grup de discussió molt interessant és el de Donestech. Els fòrums s'assemblen als grups de discussió, però amb la diferència que són més simples i més estructurats, amb temes i subtemes. Un exemple molt il·lustratiu és el fòrum de Náyades.

Participar en els debats virtuals o fòrums és una gran oportunitat per tal d'intercanviar informació amb diferents persones que poden estar fent les seves aportacions des de diferents punts de la geografia mundial.

Els debats virtuals es duen a terme de forma no sincrònica (cada participant efectua les seves aportacions en moments diferents).

Hi ha diferents tipologies de fòrums a la xarxa mundial d'Internet:

  • Fòrums temàtics i especialitzats (pràcticament sobre qualsevol tema) o generalistes (on es pot tractar qualsevol tema)
  • Fòrums públics (qualsevol persona pot llegir les aportacions fetes) i privats (només un grup de persones hi pot accedir, previ ús del seu usuari i contrasenya).
  • Fòrums restringits. Poden ser públics o privats, però només hi poden participar determinat tipus de persones (que pel seu perfil, compromís u objectiu resulten les adequades).

Els rols

En qualsevol fòrum és habitual trobar que les persones que hi participen assumeixen diferents rols:

  • El rol de l'administrador: és qui defineix els permisos d'accés i de publicació que tindran les persones participants.
  • El rol del moderador o moderadora: és qui s'ocupa d'ordenar les aportacions d'acord amb diferents criteris. Intervé sovint per tal de recordar les normes de participació (també s'encarrega que aquestes estiguin ben definides i siguin conegudes per la comunitat), esborrar els continguts poc apropiats, fer indicacions, etc.
  • El rol del participant en el fòrum: les persones que aporten els seus continguts.
  • El rol del visitant: les persones que no realitzen cap aportació (potser perquè no estan autoritzades o, simplement, no desitgen aportar cap contingut, però sí tenir accés al que d'altres han publicat).

Consells per a la participació en un fòrum

En aquest apartat us volem oferir alguns consells -no vinculants- per tal de dur a terme els debats als fòrums virtuals.

En primer lloc, val la pena recordar que en els espais de fòrum conversa un grup de persones i que, per tant, cal que la gent es tracti guardant respecte a les normes d'urbanitat que apliquem habitualment en converses reals. Aquesta és la millor guia que podem tenir.

D'una altra banda, és important destacar que la comunicació virtual no permet acompanyar el nostre missatge amb informació complementària (el to de la nostra veu, la nostra postura corporal…). És per això que no és recomanable emprar paraules amb doble sentit, intervenir amb doble intenció, etc.

A més a més…

  • En un fòrum, fer presentacions o acomiadaments molt formals o llargs, és innecessari.
  • En canvi, sí que cal saludar breument a l'inici de la nostra intervenció i signar els missatges amb el nostre nom, perquè quedi clar que el missatge ha finalitzat.
  • És recomanable publicar un missatge diferent per a cada tema. Si teniu la intenció de tractar diferents temes, és millor fer-ho a través de diferents missatges.
  • Aconsellem indicar una línia d'assumpte clara, que defineixi el contingut dels vostres missatges. Així serà fàcil localitzar-los posteriorment. Cal evitar indicar assumptes com ara “Hola”, “Resposta al missatge anterior” o deixar la línia d'assumpte en blanc.
  • Si el vostre missatge és una resposta a un missatge publicat anteriorment per una altra persona, cal que feu un “contesta”. D'aquesta manera la conversa quedarà desada de forma ordenada i es podrà fer un seguiment de la seqüència de comentaris sobre el mateix tema amb molta facilitat.
  • Si voleu mostrar el vostre acord/desacord amb una part d'un missatge anterior, cal citar-lo i explicar els motius. Cal ser respectuós, breu i clar en les argumentacions.
  • Empreu les majúscules si voleu indicar que esteu cridant; en cas contrari, feu servir la norma general.
  • Podeu emprar “emoticones” per indicar el vostre to de veu, però no és recomanable fer-ho molt sovint, perquè es produeix cansament en el receptor.
  • Si voleu adjuntar algun arxiu, ho podeu fer, però tingueu en compte que normalment existeix una limitació referent a la mida de l'arxiu.

(font de la informació: font pròpia i CC Obra col·lectiva Martínez, Subias, Vazquez: Departament d'Educació, 2010)

Les llistes de correu web:

Les llistes de correu web permeten agrupar direccions de correu en llistes, de manera que podem enviar un mateix missatge a totes les persones de la llista al mateix temps. Un dels exemples més coneguts és Yahoo Groups.
     


Darrera modificació: dimarts, 5 gener 2016, 15:00