Vés al contingut principal
Inici

Què és i per a què serveix un entorn virtual d'ensenyament/aprenentatge?

Un EVE/A (entorn virtual d'ensenyament/aprenentatge) és una aplicació informàtica dissenyada per facilitar la comunicació pedagògica entre els participants en un procés educatiu, sigui aquest completament a distància, presencial o mixt.

Un EVE/A serveix per distribuir materials educatius en un format digital (textos, imatges, àudio, simulacions, jocs, etc.) i accedir-hi, per realitzar debats i discussions en línia sobre aspectes del programa, per integrar continguts o possibilitar la participació.

En un EVE/A es combinen diverses eines:

  • Eines de comunicació síncrona (xat) i asíncrona (correu, fòrums).
  • Eines per a la gestió dels materials de l'aprenentatge.
  • Eines per a la gestió dels participants, inclosos sistemes de seguiment i avaluació del progrés dels estudiants.

Un EVE/A, des del punt de vista didàctic, ofereix suport tecnològic a professors i estudiants per optimitzar diverses fases del procés d'ensenyament/aprenentatge: planificació, implementació, desenvolupament i avaluació del currículum.

eva

Què ens aporta un EVE/A?

  • Augmenta la quantitat i la qualitat dels materials i recursos, propis i aliens, per a l'aprenentatge i en facilita l'accés als estudiants.
  • Incrementa les possibilitats de comunicació didàctica entre els professors i els estudiants, i entre els mateixos estudiants.
  • Augmenta la flexibilitat i la varietat de les activitats didàctiques que formen el model del currículum.
  • Contribueix a la formació dels estudiants en habilitats instrumentals i metacognitives (aprendre a aprendre, planificació del mateix aprenentatge, autoavaluació, etc.)
  • Flexibilitza el temps d'estudi amb la finalitat d'adaptar-se a les necessitats i possibilitats dels estudiants, etc.

Com a resum, hem de dir que, per a què el disseny d'un entorn d'aquestes característiques sigui operatiu des del punt de vista pedagògic, és fonamental conformar un equip interdisciplinari en el qual tant els components que provenen del camp tecnològic com els que provenen de l'educatiu intentin integrar i compartir uns objectius comuns amb el corresponent esforç, tenint en compte, pel que fa a l'àmbit conceptual es generen molts dubtes i problemes derivats a vegades del desconeixement i a vegades de la manca de domini dels continguts tant tecnològics com educatius; tot depèn de l'enfocament del tema.

Aquesta informació ha estat extreta de:
Centre d'Educació i Noves Tecnologies de la UJI y del Gabinet Tècnic del Rectorat (2004) "Selección de un entorno virtual de enseñanza/aprendizaje de código fuente abierto para la Universidad Jaume I".

Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00
loader image