Didàctica

Una de les parts més importants del curs arribarà quan vosaltres, les participants del curs, arribeu a les vostres entitats per tal de posar en pràctica el que hem treballat i aprés al curs. Vosaltres sou les encarregades de formar a les vostres companyes per emprar les eines que hem aprés.

Per tal de fer una bona transmissió de coneixement efectiva i eficaç hem de tenir alguns conceptes bàsics en la formació de formadores.

Pedagogia no transmissiva

En la societat de la informació, el coneixement és mòbil i experimenta constants transformacions. Per aquest motiu, la formació de les persones no es pot basar en la simple transmissió unidireccional de sabers estables i basats en l'autoritat. Al contrari, l'educació en el món contemporani ha de fomentar la capacitat de comprendre la complexitat i desenvolupar estratègies pròpies per construir el coneixement necessari a l'hora de respondre a aquesta complexitat.

Aprenentatge per processos

Estimular a les participants perquè coneguin, aprofitin i desenvolupin propostes relacionades amb les eines que ofereix la societat de la informació. La finalitat d'aquesta dinàmica és fomentar l'aprenentatge no de continguts sinó d'estratègies d'intervenció. Es pretén d'aquesta manera que sigui una formació eminentment pràctica, on els temes tractats tinguin una utilitat real.

Resistència al canvi

Hem de tenir en compte la resistència al canvi que tenim les persones adultes en els processos d'ensenyament/aprenentatge. No és impossible canviar o incorporar nous coneixements, no és això, però sí que hi ha una resistència a canviar la nostra manera de fer.

Objectius concrets.

Per vèncer aquesta resistència, hem de tenir en compte tenir objectius concrets i transmetre el coneixement de manera senzilla i clara. Buscar la concreció i preparar material senzill i no donar-ho tot a l'hora perquè d'aquesta manera evitarem el col·lapse i el rebuig. És important que sigui significatiu i útil per a la nostra tasca, és a dir, exemplificar-ho amb la seva quotidianitat. A l'hora de preparar les sessions per fer el traspàs de coneixement s'hauria de decidir què és el que es vol explicar i buscar un espai tranquil per poder fer-ho.

Darrera modificació: dimarts, 5 gener 2016, 15:00