Història, de l'ordinador a la programació

Scratch és un projecte del llenguatge de programació realitzat pel Grup Lifelong Kindergarten del MIT Media Lab, a Massachusetts, i dirigit per Mitchel Resnick, que s'ofereix de forma gratuïta.

A més a més, està recomanat per a nens i nenes entre 6 a 16 anys, tot i que, qualsevol persona pot utilitzar-lo sense cap problema, és a dir, és un programa obert a tothom!

Extracte de la Viquipèdia sobre Scratch:

"Scratch es va dissenyar tenint al cap l'aprenentatge i l'educació. A mesura que els joves creen i comparteixen projectes en Scratch, desenvolupen habilitats importants en disseny i solució de problemes; i aprenen a pensar creativament, raonar sistemàticament i treballar col·laborativament afavorint l'intercanvi d'idees i estratègies. A més a més, promou el pensament computacional, creatiu, crític i analític en els alumnes, que actualment estan immersos en el procés d'ensenyament-aprenentatge per competències. Aquesta nova visió competencial es pot basar en l'error i la còpia (en referència a observar què fan els altres) com a pas important en l'aprenentatge, ja que fomenta intentar triomfar, ja que fins ara l'error estava vist com el fracàs i no com el pas previ a l'èxit. El fet de marcar-se uns objectius, que mitjançant els intents i l'experimentació afavoreixen la creació, fa possible que els alumnes trobin una motivació en la programació, inclòs els que tenen menys interès pels continguts i les pràctiques educatives habituals.

El nom Scratch prové de la tècnica turntablista de l'scratching, i es refereix tant al llenguatge com a la seva aplicació. La similitud amb l'"scratching" musical rau en la fàcil reutilització de peces: a Scratch, tots els objectes, gràfics, sons i seqüències d'ordres poden ser fàcilment importats a un nou programa i es combinen de noves maneres de tal manera que això permet als nouvinguts aconseguir resultats ràpids i estar motivats per intentar anar més enllà.

No solament es pot utilitzar el programa a través dels controls de l'ordinador, sinó que han sorgit noves maneres d'utilitzar Scratch. Aquestes permeten a l'usuari interaccionar amb el programa i amb el món real dirigint els moviments i les accions dels personatges creats a través d'una càmera, un sensor de moviment, un sensor de llum o un sensor de veu. Fins i tot es pot fer servir un mòbil com a entrada de dades per al sensor de Scratch. Per fer-ho, però, cal descarregar i instal·lar el gestor de dades per al nostre sistema operatiu (Linux, Windows o Mac OS), instal·lar al mòbil un programa per a OSC, i fer-lo apuntar a la IP i el port del nostre ordinador i configurar Scratch per rebre dades de l'OSC.

A més a més, actualment també ha sorgit una nova manera d'utilitzar Scratch mitjançant el sensor Kinect de Microsoft que incorpora una càmera, sensor de moviment i control per veu. Aquest projecte va ser presentar per l'Stephen Howell d'Irlanda, en el darrer ScratchDay celebrat al MIT el 19 de maig de 2012. S'anomena Kinect2Scratch.

El programa permet crear i utilitzar un escenari amb diferents fons, objectes i personatges i atorgar-los moviments, sons i accions. Per fer-ho hi ha blocs autoencaixables, els quals pots programar amb el ratolí, arrossegant-los i col·locant-los en l'àrea de programes. Aquests blocs estan caracteritzats per colors d'acord amb la seva funcionalitat."

L'entorn online de Scratch amb les seves funcionalitats!

Darrera modificació: diumenge, 26 octubre 2014, 20:04