Vés al contingut principal
Inici

Metodologies per a l'aprenentatge

metodologiesEn l'apartat anterior hem vist com dissenyar una acció formativa a nivell d'objectius i plantejaments sobre l'avaluació i la bona estructuració del que volem que aprenguin els nostres alumnes.

Veiem en aquest espai tipus d'activitats que ens poden ser útils per a aconseguir els nostres objectius.

Rol Play

Es tracta de fer escenificacions vivencials de possibles conflictes que poden trobar a la xarxa.

És aconsellable en aquest tipus de jocs o escenificacions fer canviar de rol els participats per a que vegin fins a quin punt serien capaços d'arribar.

Escenificació d'un cas de suplantació de persona o engany.

Un agafa el rol de nen i l'altre d'adult, inicien una conversa per xat cada un desenvolupant el seu rol, l'"adult" que no diu la seva edat poc a poc ha d'anar fent preguntes cada vegada més compromeses o personals a l'altre participant. És possible que el que fa el rol d'infant es senti coaccionat o intimidat. Quan ens sembli convenient s'atura l'escenificació i es reflexiona en grup sobre com s'han sentit l'un i l'altre. És aconsellable repetir el joc canviant els rols, per a que puguin viure l'experiència des de els dos punts de vista.

També es poden posar en joc situacions de la vida real que siguin replica de les relacions o situacions de risc virtuals i d'aquesta manera demostrar com coses que ens poden passar a la vida real també ens poden passar a la xarxa. I que hi hem d'aplicar el mateix seny.

Els WebQuest

Un webquest és un itinerari a través de webs amb un objectiu final que es planteja de bon principi.

L'estructura habitual és:

Tasca - allò a assolir, fer o presentar

Itinerari o ruta - recull de webs i recursos que doten de contingut

Resultats - lloc on es plasma el resultat de la tasca

Així doncs a través d'aquest itineraris van aprenent alguns conceptes, es posen en joc alguns recursos i de tots se'n va extraient coneixement fins a arribar al final de la ruta moment en el qual s'han de posar a proba els coneixements adquirits a través de la presentació d'algun material o la resolució d'algun passatemps vinculat o un qüestionari.

Amb aquest tipus de recurs, a més, es fomenta que les persones esdevinguin crítiques amb els llocs web que naveguen, ja que els anem acostumant a que visitin llocs adequats.

Un exemple sobre WebQuest de seguretat.

Creació en grup de material de prevenció

Crear a traves de les mateixes tecnologies material que reforci el contingut de la seguretat.

Així per exemple crear vídeos (tecnologia) per a ser difosos per la xarxa, o elaborar pòsters amb editors d'imatges en línia (tecnologia) per a conscienciar els companys dels perills d'Internet que parlin sobre els consells de seguretat a la xarxa, i tenint en compte aquests mateixos consells a l'hora de crear els materials, respectant el dret a la intimitat i la protecció de les dades personals d'imatge dels propis alumnes.

Exemple:

Podeu veure més exemples aquí.

Estudi de casos

L'estudi de casos és adequat per a un alumnat més adult on es planteja una situació real que pugueu extreure de la xarxa o de la premsa mateixa, que tracti sobre algun tema vinculat a la seguretat a la Xarxa.

Per exemple podeu estudiar alguna sentència sobre el tancament de pàgines web per tenir enllaços a pel·lícules o música per descarregar i debatre en grup sobre l'opinió que ens mereix la sentència, si és adequada o procedent, si té en compte totes les possibles lleis aplicables. etc.

Glossaris

Demaneu als vostres alumnes que defineixin amb les seves pròpies paraules els conceptes que voleu treballar. Poden buscar la informació a la xarxa però han de ser capaços de redactar una definició amb paraules pròpies.

Això els farà reflexionar una mica sobre les paraules que fan servir.

Una variant d'aquesta metodologia o una altra manera de planteja-ho és el concurs.

Una manera de fer el concurs és a través de la xarxa twitter, que ja implica d'entrada ensenyar-los que és, com funciona, i com han de parlar en un mitjà com aquest.

A més twitter afegeix 1 limitació escrits de 140 caràcters màxim.

El professor llença una pregunta a través del seu twitter que és seguit per tots els alumnes. Llavors els alumens han de cercar la resposta i sintetitzar-la en 140 caràcter i enviar-la a través del seu twitter.

Podeu valorar diferents aspectes: Velocitat, correcció, bon ús del mitjà..

Creació d'una bateria de PMF's

Els/les alumn@s han de fer una recopilació de preguntes que creuen que són de gran importància o que la gent es pregunta més i ells mateixos elaborar-ne la resposta. Aquí hi ha tot el procés de plantejament, cerca d'informació i elaboració de la resposta, on es demostra el grau de coneixement que han assolit.

Amb aquest material es pot fer un web de divulgació o uns cartells per l'aula, per exemple.

Altres

Durant el curs heu realitzat tasques que han servit per al vostre aprenentatge. Qualsevol d'aquestes tasques la podeu fer servir amb els vostres alumnes.

Finalment afegir que hi ha moltes altres maneres de formar a la gent i aquí us hem ofert una petita pinzellada per a fomentar la vostra inspiració. Però segur que la vostra creativitat en té moltes més d'amagades!

Darrera modificació: dimarts, 5 de gener 2016, 15:00
loader image